Z dniem 1 czerwca 2025 r. weszła w życie Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2025 r., poz. 621) określająca warunki powierzania pracy cudzoziemcom w Polsce.
Elektronizacja oświadczeń
Ustawa wprowadza całkowitą rezygnację z papierowych wniosków. Wszystkie formalności, w tym składanie wniosków, odbiór decyzji oraz postępowania odwoławcze będą realizowane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego praca.gov.pl, poprzez konto założone w systemie.
Uwaga: Urząd nie wpisze oświadczenia do rejestru, jeśli nie masz uregulowanych składek ZUS i podatków.
Wymóg wysyłania kopii umowy (każdej)
Przed rozpoczęciem zatrudnienia, pracodawca ma obowiązek przesłania do Urzędu Pracy kopii umowy w języku polskim, za pomocą systemu teleinformatycznego (praca.gov.pl) do organu, który wpisał oświadczenie o powierzeniu pracy cudzoziemcowi do ewidencji oświadczeń. Wynagrodzenie cudzoziemca nie może być niższe niż pensja minimalna oraz stawka porównywalna do pracowników wykonujących podobne obowiązki.
Jednocześnie planowane jest, że funkcjonalność ta zostanie uruchomiona od:
- 1 lipca br. - dla postępowań, w których wydane było zezwolenie na pracę sezonową i wpis oświadczenia do ewidencji oświadczeń;
- 1 sierpnia br. – dla postępowań, w których wydane było zezwolenie na pracę.
Zgodnie z otrzymanym pismem Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z 29.05.2025 r., z uwagi na brak rozwiązań technicznych pracodawcy nie będą mieli obowiązku przekazywania kopii umowy zawartej z cudzoziemcem do organu, który wydał zezwolenie lub dokonał wpisu oświadczenia do ewidencji. Nie będą również ponosić negatywnych konsekwencji niewypełnienia obowiązku wynikającego z ustawy.
Obowiązki dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi
Pracodawca powierzający pracę cudzoziemcowi, którego oświadczenie o powierzeniu pracy cudzoziemcowi zostało wpisane do ewidencji oświadczeń, powiadamia starostę, który dokonał wpisu, o:
- podjęciu pracy przez cudzoziemca – w terminie 7 dni od dnia rozpoczęcia pracy,
- niepodjęciu pracy przez cudzoziemca – w terminie 14 dni od dnia rozpoczęcia pracy określonego w ewidencji oświadczeń.
Dodatkowo, pracodawca ma obowiązek zawiadomić starostę także w sytuacji, gdy cudzoziemiec nie podejmie pracy lub zakończy ją wcześniej niż przewidziano w oświadczeniu co skutkuje unieważnieniem z mocy prawa wpisu oświadczenia.
Test rynku pracy
Składając wniosek o wydanie zezwolenia na pracę, nie będzie konieczności dołączania testu rynku pracy tzw. informacji starosty.
Zgodnie z nowymi przepisami, zezwolenie na pracę nie będzie wydawane, jeżeli w dniu złożenia wniosku zawód, w który cudzoziemiec powinien pracować, widnieje na liście zawodów określonej przez starostę i zatwierdzonej przez właściwego wojewodę.
Urząd będzie przyjmował ofertę w celu uzyskania informacji starosty tylko w sytuacji, gdy dostarczenia takiego dokumentu wymaga postępowanie o udzielenie zezwolenia na pracę wszczęte przed 1.06.2025 r. W takim przypadku do zgłoszenia oferty pracy należy dołączyć wniosek o wydanie informacji starosty oraz dokument potwierdzający, że sprawa wydania zezwolenia na pracę została wszczęta przed 1.06.2025 r., np. kopię wezwania od wojewody do dostarczenia brakującej informacji starosty lub potwierdzenie złożenia wniosku o wydanie zezwolenia na pracę przed dniem wejścia w życie nowej ustawy.