INFOdoradca+ Informacje o zawodach - Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
-
1. Dane identyfikacyjne zawodu
-
2. Opis zawodu
-
3. Zadania zawodowe i wymagane kompetencje
-
4. Odniesienie do sytuacji zawodu na rynku pracy i możliwości doskonalenia zawodowego
-
5. Odniesienie do Europejskiej Klasyfikacji Umiejętności/Kompetencji, Kwalifikacji i Zawodów (ESCO)
-
6. Źródła dodatkowych informacji o zawodzie
-
7. Słownik
Licznik odwiedzin 23105
InfoDoradca+
PowrótMonter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne
1. Dane identyfikacyjne zawodu
Monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne 742105
- Monter keyboardów.
- Monter instrumentów cyfrowych.
- Monter instrumentów elektronicznych.
- Monter podzespołów elektronowych instrumentów muzycznych.
- Serwisant keyboardów.
- Serwisant instrumentów elektronicznych.
W Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie:
- 7421 Electronics mechanics and servicers.
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
- Sekcja C – Przetwórstwo przemysłowe.
Notka metodologiczna
Opis informacji o zawodzie opracowano na podstawie:
- analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz źródeł internetowych,
- analizy opisu zawodu zamieszczonego w wyszukiwarce opisów zawodów na Wortalu Publicznych Służb Zatrudnienia,
- badań ankietowych prowadzonych w projekcie INFODORADCA+ w lutym 2019 r.,
- zebranych opinii od recenzentów, członków panelu ewaluacyjnego oraz zespołu ds. walidacji i jakości informacji o zawodach.
Autorzy i eksperci opiniujący
Zespół Ekspercki:
- Arkadiusz Białek – Multiarko, Radom.
- Małgorzata Kowalska – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom.
- Kamil Syzdoł – Teatr Powszechny im. Jana Kochanowskiego, Radom.
Zespół ds. walidacji i jakości informacji o zawodzie:
- Jolanta Religa – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom.
- Krzysztof Symela – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom.
- Ireneusz Woźniak – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom.
- Mirosław Żurek – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom.
Recenzenci:
- Robert Fleischer – Terapia Szkolenia Doradztwo. RIF. Robert Fleischer, Olsztyn.
- Dariusz Tomczak – Zespół Szkół Elektrycznych, Białystok.
Panel ewaluacyjny – przedstawiciele partnerów społecznych:
- Mirosław Górczyński – Forum Związków Zawodowych, Branża Nauki i Oświaty, Warszawa.
- Radosław Gutowski – Stowarzyszenie Elektryków Polskich Oddział Radomski, Radom.
Data(rok) opracowania opisu informacji o zawodzie: 2019 r.
2. Opis zawodu
Monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne zajmuje się mechanicznym i elektrycznym montażem komponentów elektronicznych oraz elektroakustycznych na etapie produkcji oraz serwisowaniem i konserwacją elektronicznych instrumentów muzycznych w okresie ich eksploatacji.
Opis pracy
Monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne zajmuje się montażem elementów elektronicznych urządzeń muzycznych lub obsługą zautomatyzowanych maszyn montażowych, kalibracją 5 oraz zapewnieniem zgodności wykonanego urządzenia z dokumentacją techniczną. Oprócz prac związanych z produkcją elektronicznych instrumentów muzycznych (m.in. syntezatory 24, samplery 22, keyboardy 6, perkusje oraz automaty perkusyjne 2, elektroniczne pianina, moduły brzmieniowe 9) monter zajmuje się także ich naprawą i zabezpieczeniem przed ponownym uszkodzeniem.
Sposoby wykonywania pracy
Monter-elektronik – elektronicznych instrumentów muzycznych wykonuje pracę z wykorzystaniem metod, technik i procedur właściwych dla montażu, uruchamiania i testowania elektronicznego sprzętu muzycznego. Jego działania odnoszą się m.in. do:
- kompletowania podzespołów lub modułów niezbędnych do montażu całości urządzenia,
- w przypadku urządzeń wymagających bardzo wysokiego stopnia dokładności prowadzenia wstępnej selekcji lub weryfikacji podzespołów,
- dokonywania montażu powierzchniowego 12 lub montażu przewlekanego 13 elementów elektronicznych na płytkach drukowanych 16,
- montowania mechanicznie modułów urządzenia wewnątrz jego obudowy i wykonywania połączeń elektrycznych między nimi,
- wstępnego uruchomienia zmontowanego urządzenia,
- kalibracji i strojenia 23 wykonanego instrumentu muzycznego,
- weryfikacji i testu gotowego elektronicznego urządzenia muzycznego pod kątem zgodności z jego dokumentacją techniczną,
- napraw i konserwacji elektronicznych instrumentów muzycznych.
Więcej szczegółowych informacji znajduje się w sekcjach: 3.1. Zadania zawodowe oraz 3.2 i 3.3. Kompetencje zawodowe.
Warunki pracy
Monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne swoją pracę wykonuje wewnątrz budynków w halach produkcyjnych (przy indywidualnych stanowiskach monterskich i pomiarowych lub przy liniach produkcyjnych) lub w punktach usługowych naprawy instrumentów muzycznych. Pomieszczenia te posiadają zazwyczaj naturalne i sztuczne oświetlenie i są często klimatyzowane. Praca jest realizowana w pozycji siedzącej lub stojącej, w zależności od jej charakteru.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.1. Możliwości podjęcia pracy w zawodzie.
Wykorzystywane maszyny i narzędzia pracy
Monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne w działalności zawodowej wykorzystuje m.in.:
- przyrządy pomiarowe 21, takie jak multimetr elektroniczny 14, oscyloskop 15, analizator widma 1, generator funkcyjny 4,
- oprogramowanie diagnostyczne/konfiguracyjne dedykowane do danego montowanego urządzenia,
- przyrządy umożliwiające montaż elektryczny, m.in. lutownice kolbowe 8, lutownice hot-air 7, zaciskarki przewodów,
- narzędzia umożliwiające montaż mechaniczny, m.in. wkrętaki, klucze, nitownice, szczypce.
Organizacja pracy
Organizacja pracy montera-elektronika – elektroniczne instrumenty muzyczne zależy od skali i technologii produkcji. Zadania mogą być wykonywane indywidualnie lub zespołowo pod nadzorem brygadzisty lub kierownika zmiany. Produkty końcowe są poddawane również kontroli jakości.
Praca montera-elektronika elektronicznych instrumentów muzycznych jest wykonywana w systemie jedno- lub dwuzmianowym, w wymiarze 8 godzin dziennie.
Zagrożenia mające wpływ na bezpieczeństwo pracy człowieka
Monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne w środowisku pracy może być narażony m.in. na:
- porażenia prądem elektrycznym,
- urazy termiczne (poparzenia),
- styczność z czynnikami chemicznymi (w tym oparami lutowniczymi),
- urazy mechaniczne (okaleczenia) związane z narzędziami ręcznymi oraz elektronarzędziami,
- choroby związane z długotrwałą wymuszoną pozycją pracy,
- choroby wzroku i alergie.
Wymagania psychofizyczne
Dla pracownika wykonującego zawód monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne ważne są:
w kategorii wymagań fizycznych
- ogólna wydolność fizyczna,
- sprawność narządu wzroku,
- sprawność narządu słuchu,
- sprawność układu mięśniowego,
- sprawność układu kostno-stawowego,
- sprawność narządów równowagi,
- sprawność zmysłu dotyku;
w kategorii sprawności sensomotorycznych
- koordynacja wzrokowo-ruchowa,
- zręczność rąk i palców,
- spostrzegawczość,
- ostrość wzroku,
- ostrość słuchu,
- rozróżnianie barw,
- czucie dotykowe;
w kategorii sprawności i zdolności
- uzdolnienia techniczne,
- wyobraźnia przestrzenna,
- rozumowanie logiczne,
- zdolność koncentracji uwagi,
- podzielność uwagi,
- zdolność nawiązywania kontaktu z ludźmi,
- współdziałanie i współpraca w zespole (grupie);
w kategorii cech osobowościowych
- samodzielność,
- samokontrola,
- rzetelność,
- dokładność,
- gotowość do pracy w szybkim tempie,
- gotowość do pracy indywidualnej,
- gotowość do współdziałania,
- odpowiedzialność za działania zawodowe,
- dbałość o jakość pracy.
Więcej informacji znajduje się w sekcjach: 3.4. Kompetencje społeczne; 3.5. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu.
Wymagania zdrowotne
Do podjęcia pracy w zawodzie monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne wymagany jest ogólny dobry stan zdrowia, sprawność fizyczna, prawidłowy wzrok i słuch, sprawność zmysłu dotyku. Pod względem wydatku energetycznego praca w tym zawodzie należy do prac średnio ciężkich. Nie występują w niej specyficzne obciążenia umysłowe.
Przeciwwskazaniami do wykonywania zawodu monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne są m.in.:
- alergia na preparaty chemiczne (topniki 25) i stopy lutownicze używane do montażu elementów elektronicznych,
- dysfunkcje kończyn dolnych i górnych ograniczające wykonywanie precyzyjnych czynności,
- wady wzroku i słuchu niepoddające się korekcji,
- zaburzenia równowagi,
- epilepsja,
- daltonizm,
- niektóre choroby psychiczne.
WAŻNE:
O stanie zdrowia i ewentualnych przeciwwskazaniach do wykonywania zawodu orzeka lekarz medycyny pracy.
Więcej informacji znajduje się w sekcji:4.4. Możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zawodzie.
Wykształcenie niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie
Obecnie (2019 r.) do podjęcia pracy w zawodzie monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne preferowane jest wykształcenie na poziomie branżowej szkoły I stopnia (dawniej zasadnicza szkoła zawodowa) np. w zawodzie pokrewnym monter-elektronik (aktualnie zawód szkolny elektronik).
Tytuły zawodowe, kwalifikacje i uprawnienia niezbędne/preferowane do podjęcia pracy w zawodzie
Pracę w zawodzie monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne może wykonywać również osoba, która:
- została przyuczona do zawodu,
- uzyskała doświadczenie w trakcie wykonywania pracy,
- odbyła szkolenia zorganizowane przez pracodawców, stowarzyszenia zawodowe, organizacje branżowe lub producentów elektronicznych instrumentów muzycznych.
W zawodzie monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne nie jest wymagane posiadanie tytułów zawodowych, kwalifikacji i szczególnych uprawnień, jednakże podjęcie pracy w tym zawodzie ułatwia:
- posiadanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w szkolnym zawodzie pokrewnym elektronik (wcześniejsza nazwa monter-elektronik),
- ukończenie kwalifikacyjnego kursu zawodowego i zdanie egzaminu organizowanego przez Okręgowe Komisje Egzaminacyjne, potwierdzającego kwalifikację cząstkową EE.03 Montaż oraz instalowanie układów i urządzeń elektronicznych,
- posiadanie świadectwa czeladniczego lub dyplomu mistrzowskiego w zawodzie pokrewnym elektronik, nadawanych w ramach kształcenia rzemieślniczego po zdaniu egzaminu organizowanego przez Izby Rzemieślnicze.
- ukończenie szkoleń IPC z zakresu standardu jakości montażu układów elektronicznych, napraw i modyfikacji układów elektronicznych oraz płytek drukowanych, wymagań dla lutowanych zespołów elektrycznych i elektronicznych.
Dodatkowymi atutami przy zatrudnianiu w zawodzie monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne są m.in.:
- suplementy Europass (w języku polskim i angielskim) do dyplomów potwierdzających kwalifikacje zawodowe, wydawane na prośbę zainteresowanego przez Izby Rzemieślnicze oraz Okręgowe Komisje Egzaminacyjne,
- uprawnienia do obsługi maszyn i narzędzi stosowanych podczas montażu elektronicznych instrumentów muzycznych,
- certyfikaty i zaświadczenia potwierdzające udział w szkoleniach w zakresie montażu elektronicznych instrumentów muzycznych.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.2. Instytucje oferujące kształcenie, szkolenie i/lub potwierdzanie kompetencji w ramach zawodu.
Możliwości rozwoju zawodowego i awansu
Nowo zatrudniony pracownik bez doświadczenia w zawodzie monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne zaczyna pracę jako pomocnik. Następnie może awansować na stanowisko samodzielnego montera, a w następnej kolejności kontrolera jakości lub konserwatora-serwisanta – warunkiem jest posiadanie doświadczenia zawodowego.
Monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne jako samodzielny pracownik posiada możliwość wykonywania pracy bez nadzoru technicznego. Po 2-5 latach może on nadzorować pracę zespołu pracowników jako brygadzista lub mistrz produkcji.
Możliwość dalszego rozwoju zawodowego można uzyskać m.in. poprzez:
- doskonalenie umiejętności w branżowych szkoleniach organizowanych przez pracodawców,
- zdobycie średniego wykształcenia i tytułu technika w zawodzie pokrewnym technik elektronik,
- zdanie egzaminu dojrzałości i ukończenie wyższej uczelni o profilu elektronicznym,
- uczestniczenie w specjalistycznych kursach i szkoleniach z zakresu montażu lub serwisu elektronicznych instrumentów muzycznych, organizowanych przez producentów tych instrumentów,
- założenie i prowadzenie własnej działalności gospodarczej w zakresie montażu elektronicznych instrumentów muzycznych lub ich serwisu,
- udział w kształceniu i/lub szkoleniu w zawodach pokrewnych.
Możliwości potwierdzania kompetencji
Obecnie (2019 r.) w zawodzie monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne nie ma możliwości potwierdzania kompetencji zawodowych w edukacji formalnej oraz pozaformalnej.
Istnieje możliwość potwierdzenia (przed Okręgową Komisją Egzaminacyjną) kompetencji przydatnych do wykonywania zawodu monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne w zawodzie pokrewnym elektronik (wcześniejsza nazwa monter-elektronik), w zakresie kwalifikacji EE.03 Montaż oraz instalowanie układów i urządzeń.
Alternatywną drogę potwierdzania kompetencji w zawodzie monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne oferuje system rzemieślniczego przygotowania zawodowego, który umożliwia uzyskanie tytułu czeladnika, a następnie mistrza w zawodzie pokrewnym elektronik. Dokumentami potwierdzającymi te tytuły są odpowiednio: świadectwo czeladnicze oraz dyplom mistrzowski.
Inną formą potwierdzenia kompetencji jest ukończenie kursów i szkoleń z zakresu montażu urządzeń elektronicznych.
WAŻNE:
Kształcenie w zawodzie szkolnym elektronik prowadzone jest od roku szkolnego 2017/2018. Dotychczas obowiązuje potwierdzanie kwalifikacji zawodowych w zawodzie monter-elektronik.
Więcej informacji można uzyskać w Bazie Usług Rozwojowych https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl oraz Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl
Osoba zatrudniona w zawodzie monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne może rozszerzać swoje kompetencje zawodowe w zawodach pokrewnych:
Nazwa zawodu pokrewnego zgodnie z Klasyfikacją zawodów i specjalności |
Kod zawodu |
---|---|
Technik elektronikS |
311408 |
Monter-elektronikS |
742102 |
Monter-elektronik – aparatura medyczna |
742103 |
Monter-elektronik – aparatura pomiarowa |
742104 |
Monter-elektronik – naprawa sprzętu audiowizualnego |
742108 |
Monter-elektronik – układy elektroniczne automatyki przemysłowej |
742110 |
Monter-elektronik – urządzenia radiowo-telewizyjne |
742207 |
Monter podzespołów i zespołów elektronicznych |
821304 |
Monter zestrajacz urządzeń elektronicznych |
821306 |
3. Zadania zawodowe i wymagane kompetencje
Pracownik w zawodzie monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne wykonuje różnorodne zadania, do których należą w szczególności:
- Z1 Przygotowanie i ocena jakości elementów potrzebnych do montażu elektronicznego instrumentu muzycznego.
- Z2 Montowanie mechaniczne i elektryczne modułów i elementów wewnątrz obudowy urządzenia.
- Z3 Uruchomienie wstępne, przeprowadzenie kalibracji i strojenia zmontowanego instrumentu oraz ocena zgodności z dokumentacją techniczną.
- Z4 Serwisowanie i konserwacja elektronicznych instrumentów muzycznych.
Kompetencja zawodowa Kz1: Montaż elektroniczny i mechaniczny elektronicznych instrumentów muzycznych na etapie ich produkcji obejmuje zestaw zadań zawodowych Z1, Z2, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.
Z1 |
Przygotowanie i ocena jakości elementów potrzebnych do montażu elektronicznego instrumentu muzycznego |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z2 |
Montowanie mechaniczne i elektryczne modułów i elementów wewnątrz obudowy urządzenia |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Kompetencja zawodowa Kz2: Uruchamianie, kalibrowanie, serwisowanie i konserwacja elektronicznych instrumentów muzycznych obejmuje zestaw zadań zawodowych Z3, Z4, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.
Z3 |
Uruchomienie wstępne, przeprowadzenie kalibracji i strojenia zmontowanego instrumentu oraz ocena zgodności z dokumentacją techniczną |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z4 |
Serwisowanie i konserwacja elektronicznych instrumentów muzycznych |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Pracownik w zawodzie monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne powinien posiadać kompetencje społeczne niezbędne do prawidłowego i skutecznego wykonywania zadań zawodowych.
W szczególności pracownik jest gotów do:
- Ponoszenia odpowiedzialności za jakość montażu, konserwacji i naprawy elektronicznych instrumentów muzycznych.
- Wykonywania samodzielnie zadań, zgodnie z dokumentacją techniczną montowanego urządzenia oraz poleceniami przełożonych.
- Podejmowania współpracy w zespole pracowniczym uczestniczącym w procesie produkcji elektronicznych instrumentów muzycznych.
- Oceniania swoich działań i ich korygowania w przypadku zauważonych błędów związanych z wykonywaniem montażu, konserwacji i naprawy elektronicznych instrumentów muzycznych.
- Kierowania się zasadami zgodnymi z etyką zawodową i obowiązującymi przepisami.
- Doskonalenia własnych kompetencji zawodowych poprzez samokształcenie i uczestnictwo w kursach i szkoleniach związanych z wykonywanym zawodem.
Pracownik powinien mieć zdolność właściwego wykonywania zadań zawodowych i predyspozycje do rozwoju zawodowego. Dlatego wymaga się od niego odpowiednich kompetencji kluczowych. Zostały one zilustrowane w formie profilu (rys. 1) ukazującego ważność kompetencji kluczowych dla zawodu monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne.
Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne
Uwaga:
Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych − projekt PIAAC (OECD).
Kompetencje zawodowe pracownika w zawodzie monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne nawiązują do opisów poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji.
Opis zawodu, zadań zawodowych i wymagań kompetencyjnych może stanowić materiał informacyjny dla przygotowania (lub aktualizacji) opisów kwalifikacji wprowadzanych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK). Więcej informacji:
- Zintegrowany System Kwalifikacji: https://www.kwalifikacje.gov.pl
- Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji: https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl
4. Odniesienie do sytuacji zawodu na rynku pracy i możliwości doskonalenia zawodowego
Monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne może podejmować pracę w różnych gałęziach gospodarki, związanych z instrumentami muzycznymi. Potencjalnym miejscem pracy są zakłady przemysłu elektronicznego i przedsiębiorstwa usługowe, zajmujące się:
- produkcją elektronicznych instrumentów muzycznych,
- konserwacją i serwisem elektronicznych instrumentów muzycznych,
- instalacją i obsługą elektronicznych instrumentów muzycznych.
Monterzy-elektronicy – elektroniczne instrumenty muzyczne mogą być również zatrudnieni:
- jako personel pomocniczy w laboratoriach i instytucjach badawczych,
- w zakładach produkcyjnych, gdzie wykonuje się montaż elementów i modułów elektronicznych, a także nadzoruje automaty montażowe.
Monterzy-elektronicy – elektronicznych instrumentów muzycznych mają możliwość prowadzenia własnej działalności gospodarczej, np. w zakresie naprawy elektronicznych instrumentów muzycznych.
WAŻNE:
Zachęcamy do sprawdzenia dostępnych ofert pracy w Centralnej Bazie Ofert Pracy:
Natomiast aktualizacje informacji o możliwościach zatrudnienia w zawodzie, przyszłe zapotrzebowanie na dany zawód na rynku pracy oraz dodatkowe informacje można uzyskać, korzystając z polecanych źródeł danych.
Polecane źródła danych [dostęp: 31.03.2019]:
Ranking (monitoring) zawodów deficytowych i nadwyżkowych:
https://www.gov.pl/web/rodzina/zawody-deficytowe-zrownowazone-i-nadwyzkowe
Barometr zawodów: https://barometrzawodow.pl
Wojewódzkie obserwatoria rynku pracy:
Mazowieckie – http://obserwatorium.mazowsze.pl
Małopolskie – https://www.obserwatorium.malopolska.pl
Lubelskie – http://lorp.wup.lublin.pl
Regionalne Obserwatorium Rynku Pracy w Łodzi – http://obserwatorium.wup.lodz.pl
Pomorskie – http://www.porp.pl
Opolskie – http://www.obserwatorium.opole.pl
Wielkopolskie – http://www.obserwatorium.wup.poznan.pl
Zachodniopomorskie – https://www.wup.pl/pl/dla-instytucji/zachodniopomorskie-obserwatorium-rynku-pracya
Podlaskie – http://www.obserwatorium.up.podlasie.pl
Zielona Linia. Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia:
Portal Prognozowanie Zatrudnienia:
www.prognozowaniezatrudnienia.pl
Portal EU Skills Panorama:
http://skillspanorama.cedefop.europa.eu/en
Europejski portal mobilności zawodowej EURES:
Kształcenie
Obecnie (2019 r.) w ramach systemu kształcenia zawodowego w Polsce nie przygotowuje się kandydatów do pracy w zawodzie monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne.
Kształcenie w zawodzie pokrewnym monter-elektronik (obecnie zawód szkolny elektronik) oferują branżowe szkoły I stopnia (dawniej zasadnicze szkoły zawodowe).
Możliwe jest również uczestnictwo w kwalifikacyjnych kursach zawodowych (dla dorosłych) w ramach kwalifikacji EE.03 Montaż oraz instalowanie układów i urządzeń elektronicznych (właściwej dla zawodu elektronik), które mogą prowadzić:
- publiczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe,
- niepubliczne szkoły posiadające uprawnienia szkół publicznych, prowadzące kształcenie zawodowe,
- publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego, ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego,
- instytucje rynku pracy prowadzące działalność edukacyjno-szkoleniową,
- podmioty prowadzące działalność oświatową na podstawie ustawy Prawo przedsiębiorców.
Kwalifikację EE.03 Montowanie oraz instalowanie układów i urządzeń elektronicznych potwierdzają (również w trybie eksternistycznym) Okręgowe Komisje Egzaminacyjne.
Kompetencje przydatne do wykonywania zawodu monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne można także uzyskać w systemie rzemieślniczego przygotowania zawodowego, w zawodzie pokrewnym elektronik. Tytuł czeladnika, a potem mistrza w tym zawodzie, po spełnieniu wymagań formalnych i zdaniu egzaminu, potwierdzają Izby Rzemieślnicze.
WAŻNE:
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego, które wchodzi w życie od 1 września 2019 r., ulegają zmianie dotychczasowe symbole kwalifikacji wyodrębnione w zawodach szkolnictwa zawodowego, na kody składające się z trzech wielkich liter, wskazujących na przyporządkowanie do jednej z 32 branż, występujących w klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego. Zmianie uległy również nazwy niektórych z dotychczasowych kwalifikacji. Nowa regulacja umożliwia prowadzenie kształcenia na kwalifikacyjnych kursach zawodowych lub na kursach umiejętności zawodowych.
Szkolenie
Osoby pracujące w zawodzie monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne mają możliwość uczestniczenia w szkoleniach organizowanych przez:
- przedsiębiorstwa zatrudniające tych pracowników,
- przedsiębiorstwa zajmujące się sprzedażą elektronicznych instrumentów muzycznych,
- producentów elektronicznych instrumentów muzycznych,
- wyspecjalizowane podmioty szkoleniowe.
Przykładowa tematyka szkoleń może dotyczyć m.in.:
- lutowania ręcznego w technologii przewlekanej,
- lutowania ręcznego w technologii powierzchniowej,
- naprawy i modyfikacji układów elektronicznych oraz płytek drukowanych,
- standardu jakości montażu układów elektronicznych,
- wymagań dla lutowanych zespołów elektrycznych i elektronicznych,
- obsługi elektronicznych przyrządów pomiarowych,
- przygotowania do egzaminu SEP (uprawnienia elektryczne do 1kV).
W wyniku szkoleń można również uzyskać odpowiednie uprawnienia i autoryzacje producentów elektronicznych instrumentów muzycznych.
Organizatorzy szkoleń poświadczają uzyskane przez uczestników kompetencje stosownymi certyfikatami/zaświadczeniami.
WAŻNE:
Więcej informacji o instytucjach oferujących kształcenie, szkolenie i/lub walidację kompetencji w ramach zawodu można uzyskać, korzystając z polecanych źródeł danych.
Polecane źródła danych [dostęp: 31.03.2019]:
Szkolnictwo wyższe:
www.wybierzstudia.nauka.gov.pl
Szkolnictwo zawodowe:
https://www.ore.edu.pl/category/ksztalcenie-zawodowe-i-ustawiczne
http://doradztwo.ore.edu.pl/wybieram-zawod
Szkolenia zawodowe:
Rejestr Instytucji Szkoleniowych – http://www.stor.praca.gov.pl/portal/#/ris
Baza Usług Rozwojowych – https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl
Inne źródła danych:
Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji – https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl
Bilans Kapitału Ludzkiego – https://bkl.parp.gov.pl
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – http://www.frse.org.pl, http://europass.org.pl
Learning Opportunities and Qualifications in Europe – https://ec.europa.eu/ploteus
Obecnie (2019 r.) wynagrodzenie osób pracujących w zawodzie monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne jest zróżnicowane i wynosi średnio 3800 zł brutto miesięcznie w przeliczeniu na jeden etat. Poziom wynagrodzeń na stanowiskach wymagających wyższych kompetencji oraz znacznego doświadczenia (np. konserwacja, serwis) kształtuje się najczęściej w przedziale od 3000 zł do 5000 zł brutto miesięcznie.
Poziom wynagrodzeń osób wykonujących zawód montera-elektronika – elektroniczne instrumenty muzyczne uzależniony jest m.in. od:
- doświadczenia i posiadanych kompetencji zawodowych,
- zakresu odpowiedzialności i szczegółowego zakresu zadań,
- wielkości i zaawansowania technologicznego przedsiębiorstwa,
- regionu Polski i wielkości aglomeracji,
- koniunktury na rynku pracy.
WAŻNE:
Zarobki osób wykonujących dany zawód/grupę zawodów są orientacyjne i mogą szybko stracić aktualność. Dlatego na bieżąco należy sprawdzać, jakie zarobki oferuje rynek pracy, korzystając z polecanych źródeł danych.
Polecane źródła danych [dostęp: 31.03.2019]:
Wynagrodzenie w Polsce według danych GUS:
http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-zatrudnieni-wynagrodzenia-koszty-pracy
Przykładowe portale informujące o zarobkach:
https://wynagrodzenia.pl/kategoria/zarobki-na-stanowiskach-i-szczeblach
https://sedlak.pl/raporty-placowe
W zawodzie monter-elektronik – elektroniczne instrumenty muzyczne możliwe jest zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami.
Warunkiem niezbędnym jest identyfikacja indywidualnych barier i dostosowanie technicznych i organizacyjnych warunków oraz stanowiska pracy do potrzeb zatrudnienia osób:
- z dysfunkcją narządu słuchu (03-L), jeśli posiadana wada jest skorygowana implantem lub aparatem słuchowym,
- z zaburzeniami głosu, mowy (03-L), jeśli możliwy jest skuteczny kontakt interpersonalny i komunikacja,
- z dysfunkcją narządu wzroku (04-O), jeśli posiadana wada jest skorygowana odpowiednimi szkłami optycznymi lub soczewkami kontaktowymi, które zapewnią ostrość widzenia,
- z niewielką dysfunkcją kończyn dolnych (05-R), która nie wyklucza stania i chodzenia, w tym samodzielnego przemieszczania się,
- z niewielką dysfunkcją kończyn górnych (05-R), która nie wyklucza wykonywania bardziej precyzyjnych czynności.
WAŻNE:
Decyzja o zatrudnieniu osoby z jakimkolwiek rodzajem niepełnosprawności może być podjęta wyłącznie po indywidualnej konsultacji z lekarzem medycyny pracy.
5. Odniesienie do Europejskiej Klasyfikacji Umiejętności/Kompetencji, Kwalifikacji i Zawodów (ESCO)
Europejska klasyfikacja umiejętności/kompetencji, kwalifikacji i zawodów (European Skills/Competences, Qualifications and Occupations – ESCO) jest narzędziem łączącym rynek edukacji z rynkiem pracy. ESCO jest częścią strategii „Europa 2020”. W klasyfikacji określono i uszeregowano umiejętności, kompetencje, kwalifikacje i zawody istotne dla unijnego rynku pracy oraz kształcenia i szkolenia. Tworzenie europejskiego rynku pracy, a w przyszłości wspólnego obszaru kształcenia ustawicznego wymaga, aby zdobywane przez jednostki umiejętności oraz kwalifikacje były zrozumiałe oraz łatwo porównywalne między krajami, a także – by promowały mobilność wśród pracowników.
Obecnie (2019 r.) klasyfikacja ESCO jest dostępna w 27 językach (w 24 językach UE, islandzkim, norweskim i arabskim) za pośrednictwem platformy ESCO:
https://ec.europa.eu/esco/portal/home
Klasyfikacja ESCO została oparta na trzech filarach i pokazuje w sposób systematyczny relacje między nimi:
- Zawody: https://ec.europa.eu/esco/portal/occupation
- Umiejętności/Kompetencje: https://ec.europa.eu/esco/portal/skill
- Kwalifikacje: https://ec.europa.eu/esco/portal/qualification
6. Źródła dodatkowych informacji o zawodzie
Podstawowe regulacje prawne:
Stan prawny na dzień: 31.03.2019 r.
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 996, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2153, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 11 września 2015 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1492, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 521).
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1265, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 799, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1267, z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów szkolnictwa branżowego (Dz. U. poz. 316)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie (Dz. U. poz. 1663).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. poz. 860, z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. poz. 622, z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 stycznia 2017 r. w sprawie egzaminu czeladniczego, egzaminu mistrzowskiego oraz egzaminu sprawdzającego, przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych (Dz. U. poz. 89, z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji o charakterze zawodowym – poziomy 1–8 (Dz. U. poz. 537).
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 227).
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 169, poz. 1650, z późn. zm.).
- Obwieszczenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy (M.P. poz. 276).
Literatura branżowa:
- Dobrucki A.: Przetworniki elektroakustyczne. WNT, Warszawa 2007.
- Golonko P.: Montaż oraz instalowanie układów i urządzeń elektronicznych. Kwalifikacja EE.03 Montaż oraz instalowanie układów i urządzeń elektronicznych. Część 1. WSiP, Warszawa 2018.
- Kotoński W.: Muzyka elektroniczna. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2002.
- Krzemiński J., Pepłowski A.: Lutowanie podzespołów elektronicznych. Politechnika Warszawska, Warszawa 2002.
- Leszczyński A., Paluchowski J., Tajchert M.: Podstawy elektroakustyki. Ćwiczenia laboratoryjne. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2003.
- Parchański J.: Miernictwo elektryczne i elektroniczne. WSiP, Warszawa 2007.
- Pilawski M., Winek T.: Pracownia elektryczna. WSiP, Warszawa 2005.
Zasoby internetowe [dostęp: 31.03.2019]:
- Barometr zawodów 2019. Raport podsumowujący badania w Polsce: https://barometrzawodow.pl/userfiles/Barometr/2019/raport_ogolnopolski_pl.pdf
- Baza danych standardów kwalifikacji/kompetencji zawodowych i modułowych programów szkoleń: ftp://kwalifikacje.praca.gov.pl
- Branżowe forum dyskusyjne: https://www.elektroda.pl
- Czasopismo branżowe „Elektronika Praktyczna”: https://ep.com.pl
- Czasopismo branżowe „Elektronika dla Wszystkich”: https://elportal.pl
- Informator o egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie Elektronik742117: https://www.cke.edu.pl/images/_EGZAMIN_ZAWODOWY/informatory/formula_2017/742117.pdf
- Informator o egzaminie potwierdzającym kwalifikacje w zawodzie Technik elektronik311408: https://www.cke.edu.pl/images/_EGZAMIN_ZAWODOWY/informatory/formula_2017/311408.pdf
- Portal Asystent BHP: https://asystentbhp.pl
- Projekt Zintegrowany System Kwalifikacji: http://kwalifikacje.edu.pl
- Standardy orzecznictwa lekarskiego ZUS: http://www.zus.pl/lekarze/publikacje/standardy-orzecznictwa-lekarskiego-zus
- Wyszukiwarka opisów zawodów: http://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow
- Związek Rzemiosła Polskiego. Wykaz standardów egzaminacyjnych: https://zrp.pl/dzialalnosc-zrp/oswiata-zawodowa/egzaminy/standardy-egzaminacyjne/wykaz-standardow-egzaminacyjnych
7. Słownik
Nazwa pojęcia | Definicja pojęcia |
---|---|
Awans zawodowy | Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje awansu – pionowy oraz poziomy. Awans pionowy oznacza zmianę stanowiska na wyższe w hierarchii przedsiębiorstwa/organizacji oraz przyznanie wyższego wynagrodzenia i poszerzenie uprawnień, np. awans polegający na osiągnięciu wyższego stopnia wymagań formalnych w policji, w wojsku, mianowanie na wyższy stopień – awans nauczycielski. Awans poziomy oznacza zmianę stanowiska niepociągającą za sobą zmiany pozycji pracownika w hierarchii firmy, np. objęcie dodatkowego stanowiska przez pracownika, powierzenie nowych zadań, rozszerzenie uprawnień i zakresu podejmowanych decyzji. |
Czynności zawodowe | Są to działania podejmowane w ramach zadania zawodowego i dające efekt w postaci realizacji celu przewidzianego w zadaniu zawodowym. |
Edukacja formalna | Kształcenie realizowane przez publiczne i niepubliczne szkoły oraz inne podmioty systemu oświaty, uczelnie oraz inne podmioty systemu szkolnictwa wyższego, w ramach programów, które prowadzą do uzyskania kwalifikacji pełnych oraz kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych (zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym) albo kwalifikacje w zawodzie (zgodnie z przepisami oświatowymi). |
Edukacja pozaformalna | Kształcenie i szkolenie realizowane w ramach programów, które nie prowadzą do uzyskania kwalifikacji pełnych lub kwalifikacji właściwych dla edukacji formalnej. |
Efekty uczenia się | Wiedza, umiejętności oraz kompetencje społeczne nabyte w procesie uczenia się (w ramach edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne). |
Europejskie Ramy Kwalifikacji (ERK) | Przyjęta w Unii Europejskiej struktura i opis poziomów kwalifikacji umożliwiające porównanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych państwach. W ERK wyróżniono 8 poziomów kwalifikacji opisywanych za pomocą efektów uczenia się (wiedza, umiejętności i kompetencje). ERK stanowi układ odniesienia do krajowych ram kwalifikacji w tym do PRK. |
Kody niepełnosprawności | Są symbolami rodzaju schorzenia, które ma decydujący wpływ na to, do jakich prac osoba niepełnosprawna może być kierowana, a do jakich nie powinna ze względu na jej zdrowie i skuteczność pracy na danym stanowisku. Podstawowe kody niepełnosprawności: 01-U upośledzenie umysłowe, 02-P choroby psychiczne, 03-L zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu, 04-O choroby narządu wzroku, 05-R upośledzenie narządu ruchu, 06-E epilepsja, 07-S choroby układu oddechowego i krążenia, 08-T choroby układu pokarmowego, 09-M choroby układu moczowo-płciowego, 10-N choroby neurologiczne, 11-I inne, w tym schorzenia: endokrynologiczne, metaboliczne, zaburzenia enzymatyczne, choroby zakaźne i odzwierzęce, zeszpecenia, choroby układu krwiotwórczego, 12-C całościowe zaburzenia rozwojowe. |
Kompetencje społeczne | Jest to rozwinięta w toku uczenia się zdolność kształtowania własnego rozwoju oraz autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu zawodowym i społecznym, z uwzględnieniem etycznego kontekstu własnego postępowania. |
Kompetencje kluczowe | Są to kompetencje (połączenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) potrzebne w życiu zawodowym i pozazawodowym oraz do bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia. Na potrzeby opracowania informacji o zawodach wyróżniono 9 kompetencji, które zostały wybrane i pogrupowane ze zbioru 15 kompetencji kluczowych wyodrębnionych w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych - Projekt PIAAC, prowadzonym cyklicznie przez OECD. |
Kompetencja zawodowa | Jest to układ wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do wykonywania, w ramach wydzielonego zakresu pracy w zawodzie zestawu zadań zawodowych. Posiadanie jednej lub kilku kompetencji zawodowych powinno umożliwić zatrudnienie, na co najmniej jednym stanowisku pracy w zawodzie. |
Kwalifikacja | Oznacza zestaw efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych nabytych w edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne, zgodnych z ustalonymi dla danej kwalifikacji wymaganiami, których osiągnięcie zostało sprawdzone w procesie walidacji oraz formalnie potwierdzone przez uprawniony podmiot certyfikujący. W Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji wyodrębniono 4 rodzaje kwalifikacji: pełne, cząstkowe, rynkowe i uregulowane. |
Polska Rama Kwalifikacji (PRK) | Opis ośmiu wyodrębnionych w Polsce poziomów kwalifikacji odpowiadających odpowiednim poziomom Europejskich Ram Kwalifikacji, sformułowany za pomocą ogólnych charakterystyk efektów uczenia się dla kwalifikacji na poszczególnych poziomach, ujętych w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. |
Potwierdzanie kompetencji | Jest to proces polegający na sprawdzeniu, czy kompetencje wymagane dla danej kwalifikacji zostały osiągnięte. Terminy o podobnym znaczeniu: „walidacja”, „egzaminowanie”. Proces ten prowadzi do certyfikacji - wydania przez upoważnioną instytucję „dyplomu”, „świadectwa”, „certyfikatu”. |
Sektorowa Rama Kwalifikacji (SRK) | Opis poziomów kwalifikacji funkcjonujących w danym sektorze lub branży; poziomy Sektorowych Ram Kwalifikacji odpowiadają odpowiednim poziomom Polskiej Ramy Kwalifikacji. |
Sprawności sensomotoryczne | Są to sprawności związane z funkcjonowaniem narządów zmysłów (wzroku, słuchu, smaku, powonienia, dotyku) oraz narządu ruchu (sprawność rąk, precyzja ruchów rąk, sprawność nóg, koordynacja wzrokowo-ruchowa itp.). |
Stanowisko pracy | Jest to miejsce pracy w strukturze organizacyjnej, np. przedsiębiorstwa, instytucji, organizacji, w ramach którego pracownik wykonuje zadania zawodowe stale lub okresowo. Do prawidłowego wykonywania zadań na danym stanowisku pracy konieczne jest posiadanie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych właściwych dla kompetencji zawodowych wyodrębnionych w zawodzie. |
Tytuł zawodowy | Jest przyznawany osobie, która udowodniła, że posiada określony zasób wiedzy i umiejętności potrzebny do wykonywania danego zawodu. W niektórych grupach zawodowych (technicy, lekarze, rzemieślnicy) istnieją ustawowo zadekretowane nazwy i hierarchie tych tytułów, podczas gdy w innych nie ma takich systemów. Przykładowo tytuły zawodowe uzyskiwane w szkołach i placówkach oświaty to: robotnik wykwalifikowany i technik, w rzemiośle: uczeń, czeladnik, mistrz, w kulturze fizycznej: trener, instruktor, menedżer sportu. |
Umiejętności | Jest to przyswojona w procesie uczenia się zdolność do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właściwych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej. |
Uprawnienia zawodowe | Oznaczają posiadanie prawa do wykonywania czynności zawodowych (zawodu), do których dostęp jest ograniczony poprzez przepisy prawne przewidujące konieczność posiadania odpowiedniego wykształcenia, spełnienia wymagań kwalifikacyjnych lub innych dodatkowych wymagań. |
Uczenie się nieformalne | Uzyskiwanie efektów uczenia się poprzez różnego rodzaju aktywność poza edukacją formalną i edukacją pozaformalną, w tym poprzez samouczenie się i doświadczenie uzyskane w pracy. |
Walidacja | Oznacza sprawdzenie, czy osoba ubiegająca się o nadanie określonej kwalifikacji, niezależnie od sposobu uczenia się (edukacja formalna, pozaformalna i uczenie się nieformalne) tej osoby, osiągnęła wyodrębnioną część lub całość efektów uczenia się wymaganych dla tej kwalifikacji. |
Wiedza | Jest to zbiór opisów obiektów i faktów, zasad, teorii oraz praktyk przyswojonych w procesie uczenia się, odnoszących się do dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej. |
Wykształcenie | Oznacza rezultat procesu kształcenia w zakresie ogólnym i specjalistycznym, charakteryzowany na podstawie:
|
Zadanie zawodowe | Jest to logiczny wycinek lub etap pracy w ramach zawodu o wyraźnie określonym początku i końcu wykonywany na stanowisku pracy. Na zadanie zawodowe składa się układ czynności zawodowych powiązanych jednym celem, kończący się określonym wytworem, usługą lub istotną decyzją. W wyniku podziału pracy każdy zawód różni się wykonywanymi zadaniami, na które składają się czynności zawodowe. |
Zawód | Jest to zbiór zadań zawodowych wyodrębnionych w wyniku społecznego podziału pracy, wykonywanych przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji i kompetencji (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych), zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki. Wykonywanie zawodu stanowi źródło utrzymania. |
Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK) | Wyodrębniona część Krajowego Systemu Kwalifikacji, w której obowiązują określone w ustawie standardy opisywania kwalifikacji oraz przypisywania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji, zasady włączania kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i ich ewidencjonowania w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji (ZRK), a także zasady i standardy certyfikowania kwalifikacji oraz zapewniania jakości nadawania kwalifikacji. Informacje o ZSK są dostępne pod adresem: https://www.kwalifikacje.gov.pl/ |
Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji (ZRK) | Rejestr publiczny prowadzony w systemie teleinformatycznym, ewidencjonujący kwalifikacje włączone do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Informacje o ZRK są dostępne pod adresem: https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl/ |
Lp. |
Nazwa pojęcia |
Definicja |
Źródło |
---|---|---|---|
1. | Analizator widma |
Przyrząd pomiarowy umożliwiający badanie sygnału w dziedzinie częstotliwości (analizę widmową). |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Parchański J.: Miernictwo elektryczne i elektroniczne. WSiP, Warszawa 2007 |
2. | Automat perkusyjny |
Perkusja elektroniczna odtwarzająca wcześniej zaprogramowane fabrycznie lub przez użytkownika rytmy. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Kotoński W.: Muzyka elektroniczna. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2002 |
3. | Dynamometr |
Przyrząd służący do pomiaru siły (siłomierz). |
https://sjp.pwn.pl/sjp/silomierz;2520651.html [dostęp 31.03.2019] |
4. | Generator funkcyjny |
Urządzenie wytwarzające sygnał elektryczny o określonej częstotliwości i przebiegu w funkcji czasu. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Pilawski M., Winek T.: Pracownia elektryczna. WSiP, Warszawa 2005 |
5. | Kalibracja |
Proces dopasowywania parametrów urządzenia do warunków pracy. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: https://www.atel.com.pl/slownik_produkt_n.php?haslo=Kalibracja [dostęp 31.03.2019] |
6. | Keyboard |
Elektroniczny instrument muzyczny z funkcjonalnością automatycznego akompaniamentu. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie instrukcji obsługi dołączonych do keyboardów Casio WK3300, Casio, Roland EM-50, Roland EM-30 |
7. | Lutownica hot-air |
Stacja lutownicza używająca do podgrzania lutowanego stopu gorącego powietrza. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Krzemiński J., Pepłowski A.: Lutowanie podzespołów elektronicznych. Politechnika Warszawska, Warszawa 2002 |
8. | Lutownica kolbowa |
Stacja lutownicza, w której do podgrzania lutowanego stopu potrzebny jest fizyczny kontakt z jej gorącym grotem. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Krzemiński J., Pepłowski A.: Lutowanie podzespołów elektronicznych. Politechnika Warszawska, Warszawa 2002 |
9. | Moduł brzmieniowy |
Syntezator, którego sterowanie odbywa się poprzez urządzenia zewnętrzne (nie posiada wbudowanej klawiatury). |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Kotoński W.: Muzyka elektroniczna. Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2002 |
10. | Montaż automatyczny |
Montaż elementów elektronicznych, który przeprowadzany jest przez zautomatyzowane, wcześniej zaprogramowane maszyny. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Bieczyński D.: Technologia montażu elektroniki. „Elektronika Praktyczna” nr 4/2013 |
11. | Montaż mechaniczny |
Montaż, w którym elementy łączone są ze sobą mechanicznie. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Bieczyński D.: Technologia montażu elektroniki. „Elektronika Praktyczna” nr 4/2013 |
12. | Montaż powierzchniowy |
Montaż, w którym montowane elementy elektroniczne posiadają wyprowadzenia elektryczne przylegające do powierzchni płytki drukowanej. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Bieczyński D.: Technologia montażu elektroniki. „Elektronika Praktyczna” nr 4/2013 |
13. | Montaż przewlekany |
Montaż, w którym montowane elementy elektroniczne posiadają wyprowadzenia elektryczne przechodzące przez płytkę drukowaną. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Bieczyński D.: Technologia montażu elektroniki. „Elektronika Praktyczna” nr 4/2013 |
14. | Multimetr elektroniczny |
Multimetrami nazywa się przyrządy pomiarowe służące do pomiaru kilku wielkości. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Pilawski M., Winek T.: Pracownia elektryczna. WSiP, Warszawa 2005 |
15. | Oscyloskop |
Oscyloskop umożliwia obserwacje przebiegu sygnału elektrycznego. Wizualizacja sygnału pozwala na identyfikację (pomiar) jego charakterystycznych cech, takich jak: amplituda, częstotliwość, okres, czasy narastania i opadania zboczy itp. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Pilawski M., Winek T.: Pracownia elektryczna. WSiP, Warszawa 2005 |
16. | Płytka drukowana |
Układ połączeń elektrycznych zawierający też niekiedy inne elementy elektryczne (np. rezystory, cewki elektryczne), wykonany w określony sposób na powierzchni wspólnego podłoża elektroizolacyjnego. |
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/obwod-drukowany;3949577.html [dostęp 31.03.2019] |
17. | Pomiar akustyczny |
Ustalenie miary wielkości akustycznej (np. natężenie akustyczne, częstotliwość). |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Parchański J.: Miernictwo elektryczne i elektroniczne. WSiP, Warszawa 2007 |
18. | Pomiar elektryczny |
Ustalenie miary wielkości elektrycznej (np. napięcie, natężenie). |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Parchański J.: Miernictwo elektryczne i elektroniczne. WSiP, Warszawa 2007 |
19. | Pomiar mechaniczny |
Ustalenie miary wielkości mechanicznej (np. siła). |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Pilawski M., Winek T.: Pracownia elektryczna. WSiP, Warszawa 2005 |
20. | Przetwornik elektroakustyczny |
Urządzenie umożliwiające przetworzenie drgań akustycznych na prąd elektryczny oraz prądu elektrycznego na drgania akustyczne. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Parchański J.: Miernictwo elektryczne i elektroniczne. WSiP, Warszawa 2007 |
21. | Przyrząd pomiarowy |
Urządzenie służące do wykonywania pomiarów, użyte indywidualnie lub w połączeniu z jednym lub więcej urządzeniami dodatkowymi. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Międzynarodowy Słownik Terminów Metrologii Prawnej. Główny Urząd Miar, Warszawa 2015 |
22. | Sampler |
Elektroniczny instrument muzyczny umożliwiający cyfrowy zapis dowolnego dźwięku, a następnie posługiwanie się nim jak tradycyjnym dźwiękiem muzycznym. |
Słownik Języka Polskiego https://sjp.pwn.pl/szukaj/sampler.html [dostęp 31.03.2019] |
23. | Strojenie |
Działania mające na celu przywrócenie fabrycznie przewidzianych parametrów urządzenia (adiustacja). |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki na podstawie: Międzynarodowy Słownik Terminów Metrologii Prawnej. Główny Urząd Miar, Warszawa 2015 |
24. | Syntezator |
Urządzenie elektroniczne wytwarzające dźwięki, używane często jako instrument muzyczny. |
https://sjp.pwn.pl/szukaj/syntezator.html [dostęp 31.03.2019] |
25. | Topnik |
Substancja znacznie ułatwiająca lutowanie. Posiada właściwości oczyszczające metal z m.in. utlenionych warstw, co czyni powierzchnię podatniejszą na łączenie przy pomocy np. cyny. |
https://leksykon.forbot.pl/Topnik,40.htm [dostęp 31.03.2019] |