INFOdoradca+ Informacje o zawodach - Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
-
1. Dane identyfikacyjne zawodu
-
2. Opis zawodu
-
3. Zadania zawodowe i wymagane kompetencje
-
4. Odniesienie do sytuacji zawodu na rynku pracy i możliwości doskonalenia zawodowego
-
5. Odniesienie do Europejskiej Klasyfikacji Umiejętności/Kompetencji, Kwalifikacji i Zawodów (ESCO)
-
6. Źródła dodatkowych informacji o zawodzie
-
7. Słownik
Licznik odwiedzin 19725
InfoDoradca+
PowrótSpecjalista zarządzania dokumentacją
1. Dane identyfikacyjne zawodu
Specjalista zarządzania dokumentacją 262208
- Archiwista.
- Dokumentalista.
W Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie:
- 2622 Librarians and related information professionals.
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
- Sekcja N – Działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca.
Notka metodologiczna
Opis informacji o zawodzie opracowano na podstawie:
- analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe) oraz źródeł internetowych,
- analizy opisu zawodu zamieszczonego w wyszukiwarce opisów zawodów na Wortalu Publicznych Służb Zatrudnienia,
- badań ankietowych prowadzonych w projekcie INFODORADCA+ w październiku 2018 r.,
- zebranych opinii od recenzentów, członków panelu ewaluacyjnego oraz zespołu ds. walidacji i jakości informacji o zawodach.
Autorzy i eksperci opiniujący
Zespół Ekspercki:
- Klaudia Gumieniak – Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.
- Maciej Kuchno – Centrum Zarządzania Kryzysowego m. st. Warszawy, Warszawa.
- Violetta Perzyńska – Miejska Biblioteka Publiczna w Rawie Mazowieckiej, Warszawa.
Zespół ds. walidacji i jakości informacji o zawodzie:
- Zdzisław Czajka – Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.
- Maciej Gruza – Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.
- Urszula Jeruszka – Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.
- Barbara Sajkiewicz – Instytut Pracy i Spraw Socjalnych, Warszawa.
- Jolanta Religa – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom.
- Krzysztof Symela – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom.
Recenzenci:
- Maciej Szablewski – Biblioteka Narodowa, Zakład Zbiorów Bibliologicznych, Warszawa.
- Katarzyna Urbanowicz – Biblioteka Publiczna w Dzielnicy Ochota m. st. Warszawy, Warszawa.
Panel ewaluacyjny – przedstawiciele partnerów społecznych:
- Przemysław Ilczuk – Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
- Małgorzata Sidor-Rządkowska – Wydział Zarządzania Politechniki Warszawskiej, Warszawa.
Data (rok) opracowania opisu informacji o zawodzie: 2018 r.
2. Opis zawodu
Specjalista zarządzania dokumentacją planuje, organizuje 8 i kontroluje proces archiwizowania 1 oraz udostępniania dokumentacji w różnych organizacjach 7 zgodnie z wymogami prawa archiwalnego 9. Nadzoruje prace oraz czynności kancelaryjne 3 związane z obiegiem dokumentacji w danej instytucji/firmie.
Opis pracy
Specjalista zarządzania dokumentacją planuje i kontroluje obieg dokumentów w organizacji. Do jego obowiązków należy m.in. tworzenie nowych zasad i procedur (zgodnych z przepisami prawa archiwalnego) dotyczących przechowywania, udostępniania, wysyłania i niszczenia dokumentów. Ponadto pracownik w tym zawodzie zajmuje się także tworzeniem systemów elektronicznego zarządzania dokumentami 4. W tym celu analizuje istniejące systemy i procedury zarządzania, aby ocenić ich skuteczność i wydajność. Dodatkowo osoba pracująca w tym zawodzie może również zostać zatrudniona do opracowania całkowicie nowego systemu zarządzania dokumentacją w danej organizacji.
Specjalista zarządzania dokumentacją w swojej pracy zajmuje się też archiwizowaniem nieaktywnych rekordów 10 (zgodnie z harmonogramem ich przechowywania). Duża część zadań w tym zawodzie polega na kontrolowaniu pobierania dokumentów. Pracownik na tym stanowisku otrzymuje i przetwarza wnioski o udostępnienie informacji, a także sporadycznie pomaga kierownikom projektów opracować i przechowywać dokumenty takie jak: protokoły z posiedzeń, rysunki czy specyfikacje. Okresowo specjalista zarządzania dokumentacją może być odpowiedzialny za szkolenie pracowników w zakresie procedur i zasad zarządzania dokumentacją, a także pomagać w migracji plików 5 i audytach.
Sposoby wykonywania pracy
Pracownik w zawodzie specjalista zarządzania dokumentacją wykonuje pracę polegającą m.in. na:
- planowaniu i kontrolowaniu obiegu dokumentów w organizacji, w tym przetwarzaniu dokumentacji organizacji pochodzącej z różnych źródeł (wykonawcy, zespoły projektowe, administracja itp.) oraz ich archiwizowaniu w dedykowanych temu celowi systemach elektronicznych,
- organizowaniu i koordynowaniu wykonywania czynności kancelaryjnych w organizacji,
- tworzeniu normatywów 6 kancelaryjnych i archiwalnych oraz wykazów akt 11,
- uczestniczeniu w projektowaniu i wdrożeniu rozwiązań informatycznych (m.in. platformy wymiany dokumentacji między interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi) oraz nadzorowaniu prawidłowości funkcjonowania w organizacji systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD),
- tworzeniu standardów postępowania z dokumentacją archiwalną oraz tworzeniu wzorów dokumentów zgodnych z przepisami prawa archiwalnego (np. w zakresie porządkowania, przechowywania, udostępniania dokumentacji archiwalnej w danej organizacji),
- tworzeniu i stosowaniu systemów ewidencji dokumentów w kancelarii i archiwum bieżącym,
- obsługiwaniu elektronicznych systemów zarządzania dokumentacją,
- udzielaniu konsultacji oraz opracowywaniu ekspertyz w zakresie postępowania z dokumentacją przedarchiwalną i archiwalną,
- dbaniu o przestrzeganie przepisów o zabezpieczeniu tajemnicy państwowej i służbowej, przepisów o ochronie danych osobowych, bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony środowiska.
Więcej szczegółowych informacji znajduje się w sekcjach: 3.1. Zadania zawodowe oraz 3.2. Kompetencja zawodowa.
Warunki pracy
Specjalista zarządzania dokumentacją przebywa głównie w pomieszczeniach biurowych, wyposażonych w sprzęt komputerowy, na którym wykonuje większość swoich obowiązków zawodowych. Podczas pracy może przebywać również w pomieszczeniach archiwum 2. Osoba zatrudniona w tym zawodzie większość swoich zadań wykonuje w pozycji siedzącej.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.1. Możliwości podjęcia pracy w zawodzie.
Wykorzystywane maszyny i narzędzia pracy
Specjalista zarządzania dokumentacją w działalności zawodowej wykorzystuje m.in.:
- komputer stacjonarny lub przenośny z typowym oprogramowaniem biurowym oraz specjalistycznym oprogramowaniem wspierającym procesy zarządzania dokumentacją,
- szafy pancerne oraz szafy kartotekowe,
- urządzenia biurowe: drukarki, skanery, kserokopiarki, telefony, faks itp.,
- materiały biurowe: papier, długopisy, ołówki, zszywacze, dziurkacze, segregatory, teczki na dokumenty.
Organizacja pracy
Specjalista zarządzania dokumentacją może realizować powierzone mu zadania w ramach umowy o pracę w pełnym wymiarze godzin lub w elastycznym czasie pracy. Osoby w tym zawodzie najczęściej pracują w systemie jednozmianowym, w stałych godzinach pracy (np. 8.0016.00) przez pięć dni w tygodniu. W zawodzie nie jest wymagane świadczenie pracy w niedzielę, święta i dni wolne od pracy.
Z uwagi na to, że czas pracy osoby w tym zawodzie zależny jest od liczby i rodzaju zadań, które w danym czasie realizuje lub nadzoruje – istnieje także możliwość pracy w systemie zadaniowym, bez konieczności prowadzenia ewidencji czasu pracy. Znaczna część zadań specjalisty zarządzania dokumentacją to czynności powtarzające się cyklicznie, związane z przestrzeganiem obowiązujących schematów i procedur postępowania z dokumentacją. Praca w tym zawodzie wymaga bardzo dobrej samoorganizacji. Osoba zatrudniona w tym zawodzie może wykonywać swoje zadania indywidualnie lub współpracując z osobami należącymi do różnych działów instytucji/firmy.
Zagrożenia mające wpływ na bezpieczeństwo pracy człowieka
Wykonywanie pracy w zawodzie specjalista zarządzania dokumentacją nie wiąże się z występowaniem specyficznych zagrożeń dla zdrowia. Praca w pomieszczeniach biurowych przed ekranem komputera oraz pomieszczeniach archiwalnych może jednak powodować:
- bóle głowy,
- reakcje alergiczne,
- bóle kręgosłupa.
Wymagania psychofizyczne
Dla pracownika wykonującego zawód specjalista zarządzania dokumentacją ważne są:
w kategorii wymagań fizycznych
- ogólna wydolność fizyczna,
- sprawność narządu wzroku,
- sprawność układu kostno-stawowego,
- sprawność układu mięśniowego;
w kategorii sprawności sensomotorycznych
- koordynacja wzrokowo-ruchowa,
- spostrzegawczość,
- ostrość wzroku,
- rozróżnianie barw;
w kategorii sprawności i zdolności
- zdolność koncentracji uwagi,
- podzielność uwagi,
- dobra pamięć,
- łatwość wypowiadania się w mowie i/lub w piśmie,
- łatwość przechodzenia z jednej czynności do drugiej,
- zdolność do przestrzegania reguł, przepisów i standardów,
- współdziałanie i współpraca w zespole (grupie);
w kategorii cech osobowościowych
- gotowość do pracy w szybkim tempie,
- gotowość do współdziałania,
- gotowość do pracy indywidualnej,
- samodzielność,
- samokontrola,
- systematyczność,
- odpowiedzialność za działania zawodowe,
- rzetelność,
- dokładność,
- zamiłowanie do ładu i porządku.
Więcej informacji znajduje się w sekcjach: 3.3. Kompetencje społeczne; 3.4. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu.
Wymagania zdrowotne
Praca specjalisty zarządzania dokumentacją jest zaliczana do prac lekkich pod względem obciążenia fizycznego. Zatrudnienie w tym zawodzie z reguły nie jest warunkowane koniecznością spełnienia specyficznych wymagań zdrowotnych, jednak charakter pracy wymaga pełnej sprawności funkcji poznawczych, stąd zaburzenia psychiczne oraz obniżenie sprawności intelektualnej stanowią przeciwwskazania do wykonywania pracy w tym zawodzie.
WAŻNE:
O stanie zdrowia i ewentualnych przeciwwskazaniach do wykonywania zawodu orzeka lekarz medycyny pracy.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.4. Możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zawodzie.
Wykształcenie niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie
Do podjęcia pracy w zawodzie specjalista zarządzania dokumentacją preferowane jest wykształcenie wyższe na kierunkach związanych z archiwistyką i nowoczesnym zarządzaniem zapisami informacyjnymi, historią lub bibliotekoznawstwem (np. o specjalności archiwistyka, zarządzanie dokumentacją i informacją).
Ponadto wykształcenie niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie można uzyskać poprzez ukończenie kursu kancelaryjno-archiwalnego (organizowanego m.in. przez Stowarzyszenie Archiwistów Polskich) oraz na studiach podyplomowych z zakresu archiwistyki i zarządzania dokumentacją.
Tytuły zawodowe, kwalifikacje i uprawnienia niezbędne/preferowane do podjęcia pracy w zawodzie
Do podjęcia pracy w zawodzie specjalista zarządzania dokumentacją preferowani są kandydaci, którzy legitymują się wykształceniem wyższym (m.in. na kierunkach związanych z archiwistyką, historią, bibliotekoznawstwem i nowoczesnym zarządzaniem zapisami informacyjnymi), a ponadto posiadają:
- doświadczenie w pracy na stanowisku tożsamym lub podobnym,
- certyfikat ukończenia kursu kancelaryjno-archiwalnego organizowanego przez Stowarzyszenie Archiwistów Polskich, bądź też certyfikat potwierdzający ukończenie kursów związanych z zarządzaniem dokumentacją lub obsługą kancelaryjną,
- umiejętność obsługi komputera oraz korzystania z internetu i poczty elektronicznej,
- umiejętność obsługi systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD),
- znajomość zasad zarządzania dokumentacją.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.2. Instytucje oferujące kształcenie, szkolenie i/lub potwierdzanie kompetencji w ramach zawodu.
Możliwości rozwoju zawodowego i awansu
Możliwości rozwoju zawodowego w zawodzie specjalista zarządzania dokumentacją uzależnione są od wielkości danej organizacji, a także obowiązującej w niej struktury stanowisk. Jeżeli specjalista zarządzania dokumentacją zatrudniony jest na samodzielnym stanowisku pracy w niedużej firmie, to możliwość awansu jest bardzo ograniczona, ponieważ najczęściej będzie on podlegał służbowo bezpośrednio prezesowi lub właścicielowi firmy. W przypadku zatrudnienia w dużych organizacjach o szerokim zasięgu działania i rozbudowanej strukturze, istnieje możliwość rozwoju i awansu po spełnieniu wymogów określonych w regulacjach wewnętrznych dotyczących danego stanowiska pracy. Specjalista zarządzania dokumentacją może w ramach ścieżki rozwoju awansować na samodzielnego/starszego specjalistę do spraw zarządzania dokumentacją. W tym wypadku rozwój zawodowy odbywa się poprzez osiąganie coraz większej samodzielności oraz związany jest z poszerzaniem wiedzy z zakresu wykonywanej pracy.
Niezależnie od przyjętych w danej organizacji rozwiązań w zakresie awansu zawodowego, specjalista zarządzania dokumentacją powinien ciągle rozwijać swoje kompetencje, m.in. poprzez udział w kursach, szkoleniach, konferencjach czy studiach podyplomowych. W ten sposób możliwe jest uzyskanie dodatkowych umiejętności i samodoskonalenie na zajmowanym stanowisku pracy, a tym samym uzyskanie wyższego wynagrodzenia.
Możliwości potwierdzania kompetencji
Specjalista zarządzania dokumentacją uzyskane kompetencje zawodowe może potwierdzić dyplomem ukończenia szkoły wyższej na kierunkach związanych z archiwistyką, historią, bibliotekoznawstwem i nowoczesnym zarządzaniem zapisami informacyjnymi, a także kierunkach pokrewnych (np. administracja). Kompetencje zawodowe mogą być także potwierdzane dyplomem ukończenia studiów podyplomowych. Możliwe jest też uzyskanie certyfikatu ukończenia kursu kancelaryjno-archiwalnego organizowanego przez Stowarzyszenie Archiwistów Polskich, bądź też certyfikatów potwierdzających ukończenie kursów związanych z zarządzaniem dokumentacją lub obsługą kancelaryjną.
Więcej informacji można uzyskać w Bazie Usług Rozwojowych https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl oraz Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl
Osoba zatrudniona w zawodzie specjalista zarządzania dokumentacją może rozszerzać swoje kompetencje zawodowe w zawodach pokrewnych:
Nazwa zawodu pokrewnego zgodnie z Klasyfikacją zawodów i specjalności |
Kod zawodu |
---|---|
Bibliotekoznawca |
262203 |
Specjalista zarządzania informacją |
262207 |
3. Zadania zawodowe i wymagane kompetencje
Pracownik w zawodzie specjalista zarządzania dokumentacją wykonuje różnorodne zadania, do których należą w szczególności:
- Z1 Koordynowanie poprawnego przepływu dokumentacji oraz raportowanie stanu zasobów zgodnie z obowiązującymi standardami.
- Z2 Opracowywanie wykazów akt oraz normatywów kancelaryjnych i archiwalnych.
- Z3 Uczestniczenie w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań informatycznych oraz w nadzorowaniu funkcjonowania w organizacji systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD).
Kompetencja zawodowa Kz1: Planowanie i kontrolowanie obiegu dokumentów w organizacji obejmuje zestaw zadań zawodowych Z1, Z2, Z3, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.
Z1 |
Koordynowanie poprawnego przepływu dokumentacji oraz raportowanie stanu zasobów |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z2 |
Opracowywanie wykazów akt oraz normatywów kancelaryjnych i archiwalnych |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z3 |
Uczestniczenie w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań informatycznych oraz w nadzorowaniu funkcjonowania w organizacji systemów elektronicznego zarządzania dokumentacją (EZD) |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Pracownik w zawodzie specjalista zarządzania dokumentacją powinien posiadać kompetencje społeczne niezbędne do prawidłowego i skutecznego wykonywania zadań zawodowych.
W szczególności pracownik jest gotów do:
- Ponoszenia odpowiedzialności za skutki podejmowanych działań w zakresie sporządzania dokumentacji.
- Przestrzegania zasad uczciwości, rzetelności, poufności oraz określonych standardów etycznych i norm zawodowych.
- Zachowywania w tajemnicy wszystkich informacji pozyskanych w procesie realizacji zadań zawodowych.
- Kultywowania i upowszechnia wzorców właściwego postępowania w zakresie zarządzania dokumentacją w organizacji.
- Rozwijania kompetencji osobistych i zawodowych.
- Dokonywania krytycznej oceny działań swoich i zespołu w zakresie zarządzania dokumentacją w organizacji.
Pracownik powinien mieć zdolność właściwego wykonywania zadań zawodowych i predyspozycje do rozwoju zawodowego. Dlatego wymaga się od niego odpowiednich kompetencji kluczowych. Zostały one zilustrowane w formie profilu (rys. 1) ukazującego ważność kompetencji kluczowych dla zawodu specjalista zarządzania dokumentacją.
Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu specjalista zarządzania dokumentacją
Uwaga:
Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych − projekt PIAAC (OECD).
Kompetencje zawodowe pracownika w zawodzie specjalista zarządzania dokumentacją nawiązują do opisów poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji.
Opis zawodu, zadań zawodowych i wymagań kompetencyjnych może stanowić materiał informacyjny dla przygotowania (lub aktualizacji) opisów kwalifikacji wprowadzanych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK). Więcej informacji:
- Zintegrowany System Kwalifikacji: http://kwalifikacje.edu.pl
- Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji: https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl
4. Odniesienie do sytuacji zawodu na rynku pracy i możliwości doskonalenia zawodowego
Specjalista zarządzania dokumentacją może być zatrudniony w urzędzie, instytucji czy przedsiębiorstwie, które posiada archiwa zakładowe lub składnice akt, a także w biurach lub kancelariach.
Ponadto istnieje możliwość zatrudnienia w prywatnych przedsiębiorstwach świadczących usługi archiwizacyjne (porządkowanie i przechowywanie dokumentacji), archiwach historycznych (archiwach państwowych lub państwowych wyodrębnionych, w tym resortu spraw wewnętrznych oraz Instytucie Pamięci Narodowej, a także w archiwach kościelnych), bibliotekach i muzeach oraz instytucjach naukowo-badawczych (zwłaszcza prowadzących działalność w zakresie archiwistyki i nauk historycznych). Możliwość zatrudnienia w zawodzie jest większa w dużych aglomeracjach niż w małych miejscowościach, w których nie występują większe zakłady pracy czy instytucje kultury.
Specjalista zarządzania dokumentacją może pracować:
- na etacie jako specjalista zarządzania dokumentacją w organizacji,
- jako specjalista zewnętrzny prowadzący własną działalność gospodarczą,
- na umowach cywilnoprawnych.
WAŻNE:
Zachęcamy do sprawdzenia dostępnych ofert pracy w Centralnej Bazie Ofert Pracy:
Natomiast aktualizacje informacji o możliwościach zatrudnienia w zawodzie, przyszłe zapotrzebowanie na dany zawód na rynku pracy oraz dodatkowe informacje można uzyskać, korzystając z polecanych źródeł danych.
Polecane źródła danych [dostęp: 31.10.2018]:
Ranking (monitoring) zawodów deficytowych i nadwyżkowych:
https://www.gov.pl/web/rodzina/zawody-deficytowe-zrownowazone-i-nadwyzkowe
Barometr zawodów: https://barometrzawodow.pl
Wojewódzkie obserwatoria rynku pracy:
Mazowieckie – http://obserwatorium.mazowsze.pl
Małopolskie – https://www.obserwatorium.malopolska.pl
Lubelskie – http://lorp.wup.lublin.pl
Regionalne Obserwatorium Rynku Pracy w Łodzi – http://obserwatorium.wup.lodz.pl
Pomorskie – http://www.porp.pl
Opolskie – http://www.obserwatorium.opole.pl
Wielkopolskie – http://www.obserwatorium.wup.poznan.pl
Zachodniopomorskie – https://www.wup.pl/pl/dla-instytucji/zachodniopomorskie-obserwatorium-rynku-pracya
Podlaskie – http://www.obserwatorium.up.podlasie.pl
Zielona Linia. Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia:
Portal Prognozowanie Zatrudnienia:
www.prognozowaniezatrudnienia.pl
Portal EU Skills Panorama:
http://skillspanorama.cedefop.europa.eu/en
Europejski portal mobilności zawodowej EURES:
Kształcenie
Obecnie (2018 r.) w zawodzie specjalista zarządzania dokumentacją kształcenie odbywa się w szkołach wyższych na kierunkach związanych z archiwistyką, historią, bibliotekoznawstwem, nowoczesnym zarządzaniem informacją lub administracją oraz na studiach podyplomowych o specjalności archiwistyka i zarządzanie dokumentacją.
Szkolenie
Specjalista zarządzania dokumentacją powinien stale rozwijać swoje kompetencje poprzez udział w kursach, szkoleniach lub studiach podyplomowych. Na rynku dostępne są oferty kursów i szkoleń z obszaru archiwistyki, zarządzania dokumentacją i obsługi nowoczesnych systemów zarządzania dokumentacją.
Osoba zatrudniona w tym zawodzie może rozwijać swoją wiedzę i umiejętności biorąc udział w szkoleniach organizowanych przez:
- firmy szkoleniowe, organizacje zawodowe oraz szkoły wyższe (prywatne i publiczne),
- instytucje, w których pracują specjaliści zarządzania dokumentacją, np. archiwa, muzea, biblioteki.
Z reguły organizatorzy tych szkoleń poświadczają uzyskane przez uczestników kompetencje stosownymi certyfikatami/zaświadczeniami.
Specjalista zarządzania dokumentacją może również doskonalić swoją wiedzę i umiejętności samodzielnie, korzystając ze specjalistycznej literatury oraz czasopism branżowych.
WAŻNE:
Więcej informacji o instytucjach oferujących kształcenie, szkolenie i/lub walidację kompetencji w ramach zawodu można uzyskać, korzystając z polecanych źródeł danych.
Polecane źródła danych [dostęp: 31.10.2018]:
Szkolnictwo wyższe:
www.wybierzstudia.nauka.gov.pl
Szkolnictwo zawodowe:
https://www.ore.edu.pl/category/ksztalcenie-zawodowe-i-ustawiczne
http://doradztwo.ore.edu.pl/wybieram-zawod
Szkolenia zawodowe:
Rejestr Instytucji Szkoleniowych – http://www.stor.praca.gov.pl/portal/#/ris
Baza Usług Rozwojowych – https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl
Inne źródła danych:
Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji – https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl
Bilans Kapitału Ludzkiego – https://bkl.parp.gov.pl
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – http://www.frse.org.pl, http://europass.org.pl
Learning Opportunities and Qualifications in Europe – https://ec.europa.eu/ploteus
Obecnie (2018 r.) wynagrodzenie osób pracujących w zawodzie specjalista zarządzania dokumentacją wynosi średnio 4800 zł brutto miesięcznie. Co drugi zatrudniony otrzymuje wynagrodzenie w granicach od 3900 zł do 7300 zł brutto miesięcznie. Na zarobki powyżej 7300 zł brutto może liczyć grupa 25% najlepiej wynagradzanych specjalistów. Poziom wynagrodzeń osób wykonujących ten zawód uzależniony jest m.in. od:
- regionu zatrudnienia,
- rodzaju pracodawcy,
- rentowności firmy,
- stażu pracy.
WAŻNE:
Zarobki osób wykonujących dany zawód/grupę zawodów są orientacyjne i mogą szybko stracić aktualność. Dlatego na bieżąco należy sprawdzać, jakie zarobki oferuje rynek pracy, korzystając z polecanych źródeł danych.
Polecane źródła danych [dostęp: 31.10.2018]:
Wynagrodzenie w Polsce według danych GUS:
http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-zatrudnieni-wynagrodzenia-koszty-pracy
Przykładowe portale informujące o zarobkach:
https://wynagrodzenia.pl/kategoria/zarobki-na-stanowiskach-i-szczeblach
https://sedlak.pl/raporty-placowe
W zawodzie specjalista zarządzania dokumentacją możliwe jest zatrudnienie osób niepełnosprawnych.
Warunkiem niezbędnym jest identyfikacja indywidualnych barier i dostosowanie technicznych i organizacyjnych warunków środowiska oraz stanowiska pracy do potrzeb zatrudnienia osób:
- z dysfunkcjami kończyn górnych (05-R), które nie wykluczają możliwości obsługi komputera i swobodnego przemieszczania się,
- z dysfunkcjami narządu wzroku (04-O), które mogą być skorygowane szkłami optycznymi lub soczewkami kontaktowymi,
- z dysfunkcjami narządu słuchu (03-L), które mogą być skorygowane aparatem słuchowym (w przypadku co najmniej jednego ucha) w sposób umożliwiający swobodne porozumiewanie się.
WAŻNE:
Decyzja o zatrudnieniu osoby z jakimkolwiek rodzajem niepełnosprawności może być podjęta wyłącznie po indywidualnej konsultacji z lekarzem medycyny pracy.
5. Odniesienie do Europejskiej Klasyfikacji Umiejętności/Kompetencji, Kwalifikacji i Zawodów (ESCO)
Europejska klasyfikacja umiejętności/kompetencji, kwalifikacji i zawodów (European Skills/Competences, Qualifications and Occupations – ESCO) jest narzędziem łączącym rynek edukacji z rynkiem pracy. ESCO jest częścią strategii „Europa 2020”. W klasyfikacji określono i uszeregowano umiejętności, kompetencje, kwalifikacje i zawody istotne dla unijnego rynku pracy oraz kształcenia i szkolenia. Tworzenie europejskiego rynku pracy, a w przyszłości wspólnego obszaru kształcenia ustawicznego wymaga, aby zdobywane przez jednostki umiejętności oraz kwalifikacje były zrozumiałe oraz łatwo porównywalne między krajami, a także – by promowały mobilność wśród pracowników.
Obecnie (2018 r.) klasyfikacja ESCO jest dostępna w 27 językach (w 24 językach UE, islandzkim, norweskim i arabskim) za pośrednictwem platformy ESCO:
https://ec.europa.eu/esco/portal/home
Klasyfikacja ESCO została oparta na trzech filarach i pokazuje w sposób systematyczny relacje między nimi:
- Zawody: https://ec.europa.eu/esco/portal/occupation
- Umiejętności/Kompetencje: https://ec.europa.eu/esco/portal/skill
- Kwalifikacje: https://ec.europa.eu/esco/portal/qualification
6. Źródła dodatkowych informacji o zawodzie
Podstawowe regulacje prawne:
Stan prawny na dzień: 31.10.2018 r.
- Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. poz. 1000, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 986, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1265, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 217, z późn. zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji o charakterze zawodowym – poziomy 1–8 (Dz. U. poz. 537, z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 227, z późn. zm.).
- Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz. U. Nr 14, poz. 67, z późn. zm.).
Literatura branżowa:
- Krzemień E., Wolniak. R.: Komputerowe wspomaganie zarządzania dokumentacją jakości – analiza wad i zalet zastosowania systemu. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/ Politechnika Śląska, nr 11/2002.
- Maciejewska W. (red.): Polski Słownik Archiwalny. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1974.
- Roman W.: Archiwistyka, zarządzanie dokumentacją i kultura informacyjna. Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym: teoria i praktyka. Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Kraków 2015.
- Wójtowicz R.: Zarys metodyki wdrażania systemu zarządzania obiegiem dokumentów w przedsiębiorstwie. Informatyka Ekonomiczna, nr 22/2011.
Zasoby internetowe [dostęp: 31.10.2018]:
- Baza danych standardów kwalifikacji/kompetencji zawodowych i modułowych programów szkoleń: ftp://kwalifikacje.praca.gov.pl
- Informacje o perspektywach zatrudnienia: https://opinieouczelniach.pl/kierunki-studiow/archiwistyka-i-zarzadzanie-dokumentacja
- Informacje o wymaganych kompetencjach i zadaniach zawodowych: http://historia.up.krakow.pl/hia/wp-content/uploads/2017/07/Ek_IIst_archiw_2017.pdf
- Informacje o wymaganych kompetencjach i zadaniach zawodowych: https://nabory.kprm.gov.pl/mazowieckie/warszawa/glowny-specjalista,13081.pdf
- Informacje o wymaganych kompetencjach i zadaniach zawodowych: https://rekrutacja.uksw.edu.pl/archiwistyka-i-zarzadzanie-dokumentacja?theme=bluemarine
- Portal Asystent BHP: https://asystentbhp.pl
- Standardy orzecznictwa lekarskiego ZUS: http://www.zus.pl/lekarze/publikacje/standardy-orzecznictwa-lekarskiego-zus
- Wyszukiwarka opisów zawodów: http://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow
7. Słownik
Nazwa pojęcia | Definicja pojęcia |
---|---|
Awans zawodowy | Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje awansu – pionowy oraz poziomy. Awans pionowy oznacza zmianę stanowiska na wyższe w hierarchii przedsiębiorstwa/organizacji oraz przyznanie wyższego wynagrodzenia i poszerzenie uprawnień, np. awans polegający na osiągnięciu wyższego stopnia wymagań formalnych w policji, w wojsku, mianowanie na wyższy stopień – awans nauczycielski. Awans poziomy oznacza zmianę stanowiska niepociągającą za sobą zmiany pozycji pracownika w hierarchii firmy, np. objęcie dodatkowego stanowiska przez pracownika, powierzenie nowych zadań, rozszerzenie uprawnień i zakresu podejmowanych decyzji. |
Czynności zawodowe | Są to działania podejmowane w ramach zadania zawodowego i dające efekt w postaci realizacji celu przewidzianego w zadaniu zawodowym. |
Edukacja formalna | Kształcenie realizowane przez publiczne i niepubliczne szkoły oraz inne podmioty systemu oświaty, uczelnie oraz inne podmioty systemu szkolnictwa wyższego, w ramach programów, które prowadzą do uzyskania kwalifikacji pełnych oraz kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych (zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym) albo kwalifikacje w zawodzie (zgodnie z przepisami oświatowymi). |
Edukacja pozaformalna | Kształcenie i szkolenie realizowane w ramach programów, które nie prowadzą do uzyskania kwalifikacji pełnych lub kwalifikacji właściwych dla edukacji formalnej. |
Efekty uczenia się | Wiedza, umiejętności oraz kompetencje społeczne nabyte w procesie uczenia się (w ramach edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne). |
Europejskie Ramy Kwalifikacji (ERK) | Przyjęta w Unii Europejskiej struktura i opis poziomów kwalifikacji umożliwiające porównanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych państwach. W ERK wyróżniono 8 poziomów kwalifikacji opisywanych za pomocą efektów uczenia się (wiedza, umiejętności i kompetencje). ERK stanowi układ odniesienia do krajowych ram kwalifikacji w tym do PRK. |
Kody niepełnosprawności | Są symbolami rodzaju schorzenia, które ma decydujący wpływ na to, do jakich prac osoba niepełnosprawna może być kierowana, a do jakich nie powinna ze względu na jej zdrowie i skuteczność pracy na danym stanowisku. Podstawowe kody niepełnosprawności: 01-U upośledzenie umysłowe, 02-P choroby psychiczne, 03-L zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu, 04-O choroby narządu wzroku, 05-R upośledzenie narządu ruchu, 06-E epilepsja, 07-S choroby układu oddechowego i krążenia, 08-T choroby układu pokarmowego, 09-M choroby układu moczowo-płciowego, 10-N choroby neurologiczne, 11-I inne, w tym schorzenia: endokrynologiczne, metaboliczne, zaburzenia enzymatyczne, choroby zakaźne i odzwierzęce, zeszpecenia, choroby układu krwiotwórczego, 12-C całościowe zaburzenia rozwojowe. |
Kompetencje społeczne | Jest to rozwinięta w toku uczenia się zdolność kształtowania własnego rozwoju oraz autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu zawodowym i społecznym, z uwzględnieniem etycznego kontekstu własnego postępowania. |
Kompetencje kluczowe | Są to kompetencje (połączenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) potrzebne w życiu zawodowym i pozazawodowym oraz do bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia. Na potrzeby opracowania informacji o zawodach wyróżniono 9 kompetencji, które zostały wybrane i pogrupowane ze zbioru 15 kompetencji kluczowych wyodrębnionych w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych - Projekt PIAAC, prowadzonym cyklicznie przez OECD. |
Kompetencja zawodowa | Jest to układ wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do wykonywania, w ramach wydzielonego zakresu pracy w zawodzie zestawu zadań zawodowych. Posiadanie jednej lub kilku kompetencji zawodowych powinno umożliwić zatrudnienie, na co najmniej jednym stanowisku pracy w zawodzie. |
Kwalifikacja | Oznacza zestaw efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych nabytych w edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne, zgodnych z ustalonymi dla danej kwalifikacji wymaganiami, których osiągnięcie zostało sprawdzone w procesie walidacji oraz formalnie potwierdzone przez uprawniony podmiot certyfikujący. W Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji wyodrębniono 4 rodzaje kwalifikacji: pełne, cząstkowe, rynkowe i uregulowane. |
Polska Rama Kwalifikacji (PRK) | Opis ośmiu wyodrębnionych w Polsce poziomów kwalifikacji odpowiadających odpowiednim poziomom Europejskich Ram Kwalifikacji, sformułowany za pomocą ogólnych charakterystyk efektów uczenia się dla kwalifikacji na poszczególnych poziomach, ujętych w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. |
Potwierdzanie kompetencji | Jest to proces polegający na sprawdzeniu, czy kompetencje wymagane dla danej kwalifikacji zostały osiągnięte. Terminy o podobnym znaczeniu: „walidacja”, „egzaminowanie”. Proces ten prowadzi do certyfikacji - wydania przez upoważnioną instytucję „dyplomu”, „świadectwa”, „certyfikatu”. |
Sektorowa Rama Kwalifikacji (SRK) | Opis poziomów kwalifikacji funkcjonujących w danym sektorze lub branży; poziomy Sektorowych Ram Kwalifikacji odpowiadają odpowiednim poziomom Polskiej Ramy Kwalifikacji. |
Sprawności sensomotoryczne | Są to sprawności związane z funkcjonowaniem narządów zmysłów (wzroku, słuchu, smaku, powonienia, dotyku) oraz narządu ruchu (sprawność rąk, precyzja ruchów rąk, sprawność nóg, koordynacja wzrokowo-ruchowa itp.). |
Stanowisko pracy | Jest to miejsce pracy w strukturze organizacyjnej, np. przedsiębiorstwa, instytucji, organizacji, w ramach którego pracownik wykonuje zadania zawodowe stale lub okresowo. Do prawidłowego wykonywania zadań na danym stanowisku pracy konieczne jest posiadanie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych właściwych dla kompetencji zawodowych wyodrębnionych w zawodzie. |
Tytuł zawodowy | Jest przyznawany osobie, która udowodniła, że posiada określony zasób wiedzy i umiejętności potrzebny do wykonywania danego zawodu. W niektórych grupach zawodowych (technicy, lekarze, rzemieślnicy) istnieją ustawowo zadekretowane nazwy i hierarchie tych tytułów, podczas gdy w innych nie ma takich systemów. Przykładowo tytuły zawodowe uzyskiwane w szkołach i placówkach oświaty to: robotnik wykwalifikowany i technik, w rzemiośle: uczeń, czeladnik, mistrz, w kulturze fizycznej: trener, instruktor, menedżer sportu. |
Umiejętności | Jest to przyswojona w procesie uczenia się zdolność do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właściwych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej. |
Uprawnienia zawodowe | Oznaczają posiadanie prawa do wykonywania czynności zawodowych (zawodu), do których dostęp jest ograniczony poprzez przepisy prawne przewidujące konieczność posiadania odpowiedniego wykształcenia, spełnienia wymagań kwalifikacyjnych lub innych dodatkowych wymagań. |
Uczenie się nieformalne | Uzyskiwanie efektów uczenia się poprzez różnego rodzaju aktywność poza edukacją formalną i edukacją pozaformalną, w tym poprzez samouczenie się i doświadczenie uzyskane w pracy. |
Walidacja | Oznacza sprawdzenie, czy osoba ubiegająca się o nadanie określonej kwalifikacji, niezależnie od sposobu uczenia się (edukacja formalna, pozaformalna i uczenie się nieformalne) tej osoby, osiągnęła wyodrębnioną część lub całość efektów uczenia się wymaganych dla tej kwalifikacji. |
Wiedza | Jest to zbiór opisów obiektów i faktów, zasad, teorii oraz praktyk przyswojonych w procesie uczenia się, odnoszących się do dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej. |
Wykształcenie | Oznacza rezultat procesu kształcenia w zakresie ogólnym i specjalistycznym, charakteryzowany na podstawie:
|
Zadanie zawodowe | Jest to logiczny wycinek lub etap pracy w ramach zawodu o wyraźnie określonym początku i końcu wykonywany na stanowisku pracy. Na zadanie zawodowe składa się układ czynności zawodowych powiązanych jednym celem, kończący się określonym wytworem, usługą lub istotną decyzją. W wyniku podziału pracy każdy zawód różni się wykonywanymi zadaniami, na które składają się czynności zawodowe. |
Zawód | Jest to zbiór zadań zawodowych wyodrębnionych w wyniku społecznego podziału pracy, wykonywanych przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji i kompetencji (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych), zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki. Wykonywanie zawodu stanowi źródło utrzymania. |
Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK) | Wyodrębniona część Krajowego Systemu Kwalifikacji, w której obowiązują określone w ustawie standardy opisywania kwalifikacji oraz przypisywania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji, zasady włączania kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i ich ewidencjonowania w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji (ZRK), a także zasady i standardy certyfikowania kwalifikacji oraz zapewniania jakości nadawania kwalifikacji. Informacje o ZSK są dostępne pod adresem: https://www.kwalifikacje.gov.pl/ |
Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji (ZRK) | Rejestr publiczny prowadzony w systemie teleinformatycznym, ewidencjonujący kwalifikacje włączone do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Informacje o ZRK są dostępne pod adresem: https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl/ |
Lp. |
Nazwa pojęcia |
Definicja |
Źródło |
---|---|---|---|
1. | Archiwizacja |
Polega na zbieraniu dokumentów przedsiębiorstwa, a następnie ich klasyfikacji i zabezpieczeniu w celu przechowywania ich przez określony przez przepisy czas. |
http://www.praca-biznes.pl/na-czym-polega-archiwizacja-dokumentow-w-firmie [dostęp: 31.10.2018] |
2. | Archiwum |
Archiwum Zakładowe lub Składnica Akt (zwyczajowo nazywane „archiwum”) to komórka organizacyjna w strukturze organizacyjnej jednostki organizacyjnej. Jeśli jednostka organizacyjna (zakład, spółka, etc.) otrzymała od właściwego miejscowo archiwum państwowego decyzję o objęciu nadzorem archiwalnym, z której wynika, że wytwarza ona materiały archiwalne (dokumentację kategorii A) wówczas komórka taka powinna nosić nazwę Archiwum Zakładowe. Jeśli jednak jednostka organizacyjna nie posiada decyzji w sprawie wytwarzania materiałów archiwalnych wówczas komórka odpowiedzialna za przejmowanie, porządkowanie, przechowywanie i brakowanie dokumentacji nosi nazwę Składnica Akt. |
http://www.archivia.com.pl/artykuly/organizacja-archiwum-zakladowego.htm [dostęp: 31.10.2018] |
3. | Czynności kancelaryjne |
Są̨ to czynności związane z obiegiem pism tj. przyjmowanie pism, rozdzielanie i doręczanie ich, rejestrowanie, znakowanie, załatwianie spraw będących treścią̨ pism, aprobata spraw załatwionych, podpisywanie, wysyłanie pism, przechowywanie akt spraw bieżących i załatwionych. |
http://zsnwejherowo.pl/pliki/plik/systemy-kancelaryjne-1466160876.pdf [dostęp: 31.10.2018] |
4. | Elektroniczne Zarządzanie Dokumentacją (EZD) |
System teleinformatyczny do elektronicznego zarządzania dokumentacją umożliwiający wykonywanie czynności kancelaryjnych, dokumentowanie przebiegu załatwiania spraw oraz gromadzenie i tworzenie dokumentów elektronicznych. |
http://www.archiwistyka.pl/artykuly/artykuly_i_felietony/483 [dostęp: 31.10.2018] |
5. | Migracja plików |
Przeniesienie danych z jednego systemu informatycznego, bazy danych lub formatu danych do innego. |
https://pl.wikipedia.org/wiki/Migracja_danych [dostęp: 31.10.2018] |
6. | Normatyw |
Wskaźnik norm, według których ma być wykonana jakaś praca. |
https://sjp.pwn.pl/slowniki/normatyw.html [dostęp: 31.10.2018] |
7. | Organizacja |
Firma, podmiot prawny lub inna instytucja. Określenie stosowane czasem wobec jednostki, w skład której wchodzi zespół ludzi, zasoby i budżet, jak np. zespół projektowy lub jednostka biznesowa. |
https://www.governica.com/Organizacja_%28ITIL%29 [dostęp: 31.10.2018] |
8. | Organizowanie |
Jeden z procesów, czyli ciąg następujących po sobie celowo uzależnionych faz (etapów). Funkcja organizowania obejmuje, m.in.: ustalenie niezbędnego zakresu pracy, którego wykonanie jest warunkiem realizacji celów, podział zadań na czynności szczegółowe, ustalenie mechanizmów koordynacji, części składowych organizacji, kontrola rozwiązań organizacyjnych i ich korygowanie w celu utrzymania lub zwiększenia poziomu jej sprawności. |
https://mfiles.pl/pl/index.php/Funkcje_zarz%C4%85dzania [dostęp: 31.10.2018] |
9. | Prawo archiwalne |
Prawo archiwalne to dziedzina prawa publicznego (administracyjnego), która obejmuje zarówno elementy cywilno-, jak i karnoprawne. |
[dostęp: 31.10.2018] |
10. | Rekord |
Jednostka zapisu informacji stanowiąca fragment bazy danych. |
https://sjp.pwn.pl/slowniki/rekord.html [dostęp: 31.10.2018] |
11. | Wykaz akt |
Jeden z podstawowych normatywów organizujących pracę biurową (pozostałe to instrukcja kancelaryjna i instrukcja archiwalna); służy do oznaczenia, rejestracji, łączenia i przechowywania akt. |
Maciejewska W. (red.): Polski Słownik Archiwalny, Warszawa 1974 |