INFOdoradca+ Informacje o zawodach - Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
-
1. Dane identyfikacyjne zawodu
-
2. Opis zawodu
-
3. Zadania zawodowe i wymagane kompetencje
-
4. Odniesienie do sytuacji zawodu na rynku pracy i możliwości doskonalenia zawodowego
-
5. Odniesienie do Europejskiej Klasyfikacji Umiejętności/Kompetencji, Kwalifikacji i Zawodów (ESCO)
-
6. Źródła dodatkowych informacji o zawodzie
-
7. Słownik
Licznik odwiedzin 19788
InfoDoradca+
PowrótSpecjalista do spraw public relations
1. Dane identyfikacyjne zawodu
Specjalista do spraw public relations 243203
- Specjalista do spraw PR.
- Rzecznik prasowy.
- Specjalista do spraw współpracy z mediami.
- Specjalista do spraw komunikacji.
- Specjalista do spraw komunikacji marketingowej.
- Specjalista do spraw wizerunku rynkowego.
- Specjalista do spraw media relations.
- Specjalista do spraw polityki informacyjnej.
W Międzynarodowym Standardzie Klasyfikacji Zawodów ISCO-08 odpowiada grupie:
- 2432 Public relations professionals.
Według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007):
- Sekcja M – Działalność profesjonalna, naukowa i techniczna.
Notka metodologiczna
Opis informacji o zawodzie opracowano na podstawie:
- analizy źródeł (akty prawne, klasyfikacje krajowe, międzynarodowe), źródeł internetowych oraz wyników badań i analiz prowadzonych w projekcie PO KL (2011–2013) „Rozwijanie zbioru krajowych standardów kompetencji zawodowych wymaganych przez pracodawców”,
- analizy opisu zawodu zamieszczonego w wyszukiwarce opisów zawodów na Wortalu Publicznych Służb Zatrudnienia,
- zebranych opinii od recenzentów, członków panelu ewaluacyjnego oraz zespołu ds. walidacji i jakości informacji o zawodach.
Autorzy i eksperci opiniujący
Zespół Ekspercki:
- Grzegorz Okoński – Polska Press Sp. z o.o. Oddział w Poznaniu, Poznań.
- Łukasz Wójcik – Fabryka Studio Łukasz Wójcik, Radom.
- Małgorzata Szpilska – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom.
Zespół ds. walidacji i jakości informacji o zawodzie:
- Krzysztof Symela – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom.
- Ireneusz Woźniak – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom.
- Tomasz Kupidura – Instytut Technologii Eksploatacji – PIB, Radom.
Recenzenci:
- Andrzej Adamczyk – Fundacja EDUSA, Warszawa.
- Magdalena Mrozkowiak – Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa.
Panel ewaluacyjny – przedstawiciele partnerów społecznych:
- Mirosław Górczyński – Forum Związków Zawodowych, Branża Nauki i Oświaty, Warszawa.
- Maciej Wysocki – Total Copywriting, Serwis branżowy dla Pracodawców i Pracowników, Gdynia.
Data (rok) opracowania opisu informacji o zawodzie: 2018 r.
WAŻNE:
W tekście opisu informacji o zawodzie występują podkreślenia wybranych określeń wraz z indeksem górnym, który wskazuje numer definicji w słowniku branżowym w punkcie 7.2.
2. Opis zawodu
Specjalista do spraw public relations 9 kreuje spójny i korzystny wizerunek 10 organizacji, marki lub osoby publicznej.
Opis pracy
Celem pracy specjalisty do spraw public relations jest budowanie dobrych i trwałych relacji z otoczeniem zewnętrznym, tj. z mediami, władzami lokalnymi oraz wewnątrz organizacji między pracownikami, zarządem firmy. Zapobiega sytuacjom niekorzystnym dla wizerunku oraz rynkowej i społecznej pozycji organizacji, marki lub osoby publicznej. Do jego zadań należy monitorowanie mediów, analiza danych i opinii pod kątem szans lub zagrożeń dla organizacji. W sytuacji kryzysowej podejmuje działania mające na celu utrzymanie lub odbudowanie dobrego wizerunku.
Sposoby wykonywania pracy
Specjalista do spraw public relations wykonuje pracę polegającą na:
- planowaniu działań z zakresu media relations 7,
- prowadzeniu profili w mediach społecznościowych 8,
- prowadzeniu współpracy z agencjami kreatywnymi 1 i domami mediowymi 3,
- prowadzeniu współpracy z działem sprzedaży w zakresie wszelkich aktywności marketingowych mających na celu pozyskanie klienta,
- przygotowywaniu komunikatów prasowych oraz komunikacji wewnętrznej,
- tworzeniu i aktualizowaniu baz danych mediów i klientów firmy,
- budowaniu i utrzymywaniu stałych relacji z dziennikarzami, władzami lokalnymi,
- analizowaniu danych i opinii pod kątem szans lub zagrożeń dla organizacji,
- przygotowywaniu materiałów promocyjno-komunikacyjnych,
- organizowaniu konferencji prasowych i innych wydarzeń (eventów 4) prezentujących organizację, markę lub osobę,
- organizowaniu wydarzeń dla klientów oraz pracowników,
- doradzaniu kierownictwu w zakresie strategii rozwoju firmy.
Więcej szczegółowych informacji znajduje się w sekcjach: 3.1. Zadania zawodowe oraz 3.2. i 3.3. Kompetencje zawodowe.
Warunki pracy
Miejscem pracy specjalisty do spraw public relations są najczęściej pomieszczenia biurowe. Może również pracować w terenie, reprezentując osobę, organizację, markę na targach, konferencjach prasowych 6, imprezach masowych.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.1. Możliwości podjęcia pracy w zawodzie.
Wykorzystywane maszyny i narzędzia pracy
Specjalista do spraw public relations w pracy wykorzystuje:
- komputer z dostępem do internetu,
- telefon komórkowy (smartfon),
- tablet,
- aparat fotograficzny,
- kamerę wideo,
- drukarkę,
- mikrofon,
- słuchawki,
- skaner,
- faks.
Specjalista do spraw public relations obsługuje portale społecznościowe, komunikatory internetowe i pocztę elektroniczną. Korzysta z pakietu programów biurowych, w szczególności do edycji tekstów.
Organizacja pracy
Praca specjalisty do spraw public relations wykonywana jest zwykle w systemie jednozmianowym. Ze względu na kreatywny charakter pracy, czas pracy jest zmienny i może obejmować również dni wolne od pracy oraz godziny nocne. Specjalista do spraw public relations pracuje najczęściej sam lub w niewielkim zespole. Może też wykonywać wolny zawód (freelancer 5), realizując projekty na zlecenie. Jego praca wymaga częstych kontaktów z mediami, odbiorcami, menedżerami i pracownikami. Praca specjalisty do spraw public relations, zwłaszcza w nieinstytucjonalnych formach zatrudnienia, ma charakter zadaniowy.
Specjalista do spraw public relations, który prowadzi własną działalność gospodarczą, sam określa godziny i zakres pracy w zależności od ilości zleceń.
Zagrożenia mające wpływ na bezpieczeństwo pracy człowieka
Specjalista do spraw public relations jest narażony na:
- przeciążenia układu mięśniowo-kostnego z powodu wymuszonej pozycji ciała podczas długotrwałej pracy przy komputerze, tj. dolegliwości kręgosłupa i pleców, wady postawy,
- przeciążenia narządu wzroku spowodowane intensywną i długotrwałą pracą przy komputerze, tj.: wady wzroku, podrażnienia błony śluzowej oczu, ból, łzawienie oczu,
- obciążenia nerwowo-psychiczne spowodowane pracą pod presją czasu, tj.: stres, nerwica, depresja, wypalenie zawodowe.
Wymagania psychofizyczne
Dla pracownika wykonującego zawód specjalisty do spraw public relations ważne są:
w kategorii wymagań fizycznych
- sprawność układu mięśniowo-szkieletowego,
- sprawność narządu wzroku,
- sprawność narządu słuchu;
w kategorii sprawności sensomotorycznych
- ostrość wzroku,
- rozróżnianie barw,
- koordynacja wzrokowo-ruchowa,
- spostrzegawczość,
- zręczność rąk,
- zręczność palców;
w kategorii sprawności i zdolności
- wyobraźnia i myślenie twórcze,
- łatwość wypowiadania się w mowie i piśmie,
- zdolność koncentracji i uwagi,
- dobra pamięć,
- rozumowanie logiczne
- twórcze myślenie,
- dobra pamięć,
- podzielność uwagi,
- predyspozycje do długotrwałej pracy w pozycji siedzącej,
- łatwość wypowiadania się w mowie i piśmie;
w kategorii cech osobowościowych
- rzetelność,
- dokładność,
- zdolność podejmowania szybkich i trafnych decyzji,
- zdolność nawiązywania kontaktów z ludźmi,
- łatwość przerzucania się z jednej czynności na drugą,
- samodzielność,
- inicjatywność,
- zdolność współdziałania,
- zdolności kierownicze,
- zdolność pracy w szybkim tempie,
- niezależność,
- zdolność przekonywania,
- ekspresyjność.
Więcej informacji znajduje się w sekcjach: 3.4. Kompetencje społeczne, 3.5. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu.
Wymagania zdrowotne
Ze względu na częste kontakty z klientami, do pracy w zawodzie specjalista do spraw public relations wymagany jest dobry słuch oraz sprawny aparat mowy. Przeciwwskazaniem do wykonywania zawodu są poważne wady wzroku, które utrudniają pracę przy komputerze, niesprawność kończyn górnych, określone wady i choroby kręgosłupa z uwagi na długą pracę w pozycji siedzącej.
WAŻNE:
O stanie zdrowia i ewentualnych przeciwwskazaniach do wykonywania zawodu orzeka lekarz medycyny pracy.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.4. Możliwości zatrudnienia osób niepełnosprawnych w zawodzie.
Wykształcenie niezbędne do podjęcia pracy w zawodzie
Do podjęcia pracy w zawodzie specjalista do spraw public relations preferowane jest wykształcenie wyższe I stopnia, uzyskane najczęściej na kierunkach: dziennikarstwo, politologia, socjologia, komunikacja społeczna, psychologia, marketing, a także filologia polska, szczególnie ze specjalizacją medialną.
WAŻNE:
Możliwe jest wykonywanie zawodu przez absolwentów innych kierunków kształcenia oraz osoby z wykształceniem średnim, które zdobyły kompetencje poprzez praktykę zawodową, a także szkolenie praktyczne (przyuczenie) na stanowisku pracy i zdobywanie doświadczenia w zakresie public relations w trakcie pracy.
Tytuły zawodowe, kwalifikacje i uprawnienia niezbędne/preferowane do podjęcia pracy w zawodzie
Nie ma wymogów w zakresie niezbędnych kwalifikacji czy uprawnień dopuszczających do wykonywania zawodu specjalisty do spraw public relations.
Atutem przy zatrudnianiu specjalisty do spraw public relations jest:
- udokumentowane doświadczenie na identycznym lub pokrewnym stanowisku pracy,
- posiadanie dyplomów i/lub certyfikatów potwierdzających kwalifikacje z zakresu podstaw dziennikarstwa, psychologii w biznesie, komunikacji społecznej, komunikacji interpersonalnej, komunikacji marketingowej, dziennikarstwa, socjologii kultury, metod multimedialnych i medioznawstwa, metodologii badań społecznych,
- potwierdzona certyfikatem znajomość języków obcych na poziomie pozwalającym na swobodną komunikację ustną i pisemną,
- prawo jazdy kategorii B.
Więcej informacji znajduje się w sekcji: 4.2. Instytucje oferujące kształcenie, szkolenie i/lub potwierdzanie kompetencji w ramach zawodu.
Możliwości rozwoju zawodowego i awansu
Specjalista do spraw public relations może:
- po zdobyciu odpowiedniego doświadczenia awansować w strukturze organizacyjnej firmy na szefa zespołu public relations, dyrektora biura prasowego, kierownika centrum prasowego,
- doskonalić umiejętności i aktualizować wiedzę wraz z rozwojem kariery zawodowej w miejscu pracy oraz przez uczestnictwo w kursach (w tym również w kwalifikacyjnych kursach zawodowych dla kwalifikacji w pokrewnych zawodach szkolnych), a także szkoleniach, seminariach organizowanych przez stowarzyszenia i organizacje branżowe,
- kontynuować naukę na studiach II stopnia oraz studiach podyplomowych,
- założyć własną działalność gospodarczą i prowadzić firmę świadczącą usługi public relations.
WAŻNE:
W zawodzie specjalisty do spraw public relations nie występuje tradycyjna ścieżka awansu zawodowego. Wraz ze zdobywaniem doświadczenia zawodowego specjalista do spraw public relations zyskuje możliwość otrzymywania zleceń na prestiżowe i długofalowe projekty.
Możliwości potwierdzania kompetencji
Obecnie (2018 r.) w zawodzie specjalista do spraw public relations nie ma możliwości potwierdzania kompetencji zawodowych zarówno w edukacji formalnej, jak i pozaformalnej.
Istnieje możliwość potwierdzenia przez Okręgowe Komisje Egzaminacyjne kompetencji w zawodzie pokrewnym (szkolnym) technik organizacji reklamy w zakresie kwalifikacji:
- AU.29 Sprzedaż produktów i usług reklamowych,
- AU.30 Organizacja i prowadzenie kampanii reklamowej.
Alternatywnymi formami potwierdzania kompetencji w zawodzie specjalisty do spraw public relations mogą być m.in.:
- uzyskanie specjalistycznej wiedzy i umiejętności, potwierdzone certyfikatami/zaświadczeniami wydanymi przez komercyjne firmy branży public relations,
- portfolio zawierające przykłady zrealizowanych projektów dotyczących public relations,
- uzyskane nagrody, wyróżnienia branżowe i rekomendacje od pracodawców,
- certyfikaty potwierdzające znajomość języka angielskiego oraz oprogramowania specjalistycznego.
Więcej informacji można uzyskać w Bazie Usług Rozwojowych https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl oraz Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl
Osoba zatrudniona w zawodzie specjalista do spraw public relations może rozszerzać swoje kompetencje zawodowe w zawodach pokrewnych:
Nazwa zawodu pokrewnego zgodnie z Klasyfikacją zawodów i specjalności |
Kod zawodu |
---|---|
Autor tekstów i sloganów reklamowych (copywriter 2) |
243102 |
Specjalista ds. reklamy |
243106 |
Redaktor wydawniczy (edytor) |
264104 |
Dziennikarz |
264201 |
Technik organizacji reklamyS |
333906 |
Agent reklamowy |
342901 |
3. Zadania zawodowe i wymagane kompetencje
Pracownik w zawodzie specjalista do spraw public relations wykonuje różnorodne zadania, do których należą w szczególności:
- Z1 Badanie i przygotowywanie analiz rynku pod kątem oferty organizacji, osoby publicznej, promocji marki.
- Z2 Inicjowanie, planowanie i podejmowanie działań wzmacniających wizerunek marki, organizacji, osoby publicznej.
- Z3 Inicjowanie i podejmowanie działań chroniących wizerunek marki, organizacji, osoby publicznej i zarządzanie sytuacją kryzysową.
- Z4 Monitorowanie mediów i analiza danych pod kątem szans lub zagrożeń dla wizerunku.
- Z5 Doradzanie w kwestiach strategii wizerunkowej osoby, organizacji, marki.
- Z6 Organizowanie wydarzeń dla mediów i odbiorców zewnętrznych.
- Z7 Przygotowywanie materiałów promocyjnych i komunikatów prasowych spójnych z przyjętą linią programową.
- Z8 Komunikowanie wewnętrzne i zewnętrzne w celu budowania dobrych relacji firmy.
- Z9 Badanie skuteczności realizowanych działań PR dla utrzymania spójnego wizerunku firmy.
Kompetencja zawodowa Kz1: Budowanie relacji wewnętrznych oraz relacji z otoczeniem firmy obejmuje zestaw zadań zawodowych Z1, Z4, Z7, Z8, Z9, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.
Z1 |
Badanie i dokonywanie analiz rynku pod kątem oferty organizacji, osoby publicznej, promocji marki |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z4 |
Monitorowanie mediów i analiza danych pod kątem szans lub zagrożeń dla wizerunku |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z7 |
Przygotowywanie materiałów promocyjnych i komunikatów prasowych spójnych z przyjętą linią programową |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z8 |
Komunikowanie wewnętrzne i zewnętrzne w celu budowania dobrych relacji firmy |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z9 |
Badanie skuteczności realizowanych działań PR dla utrzymania spójnego wizerunku firmy |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Kompetencja zawodowa Kz2: Kształtowanie pozytywnego i spójnego wizerunku firmy obejmuje zestaw zadań zawodowych Z2, Z3, Z5, Z6, do realizacji których wymagane są odpowiednie zbiory wiedzy i umiejętności.
Z2 |
Inicjowanie, planowanie i podejmowanie działań wzmacniających wizerunek marki, organizacji, osoby publicznej |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z3 |
Inicjowanie i podejmowanie działań chroniących wizerunek marki, organizacji, osoby publicznej i zarządzanie sytuacją kryzysową |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z5 |
Doradzanie w kwestiach strategii wizerunkowej |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Z6 |
Organizowanie wydarzeń dla mediów i odbiorców zewnętrznych |
|
---|---|---|
WIEDZA – zna i rozumie: |
UMIEJĘTNOŚCI – potrafi: |
|
|
|
Pracownik w zawodzie specjalista do spraw public relations powinien mieć kompetencje społeczne niezbędne do prawidłowego i skutecznego wykonywania zadań zawodowych.
W szczególności pracownik jest gotów do:
- Ponoszenia odpowiedzialności za skutki podejmowanych działań w zakresie ustalania strategii działania, jak i w czasie budowania relacji z otoczeniem.
- Funkcjonowania samodzielnie lub w zespole w różnych miejscach i na stanowiskach pracy właściwych dla branży public relations.
- Podejmowania działania i współdziałania podczas realizacji zadań zawodowych związanych z kształtowaniem korzystnego i spójnego wizerunku firmy, organizacji, osoby publicznej.
- Podejmowania decyzji w zakresie kształtowania korzystnego i spójnego wizerunku firmy.
- Kierowania się zasadami zgodnymi z etyką zawodową i obowiązującymi przepisami.
- Podnoszenia własnych kompetencji zawodowych w kontekście nowych trendów i zjawisk w branży.
- Dbania i utrzymywania trwałych relacji z partnerami oraz klientami firmy.
Pracownik powinien mieć zdolność właściwego wykonywania zadań zawodowych i predyspozycje do rozwoju zawodowego. Dlatego wymaga się od niego odpowiednich kompetencji kluczowych. Zostały one zilustrowane w formie profilu (rys. 1) ukazującego ważność kompetencji kluczowych dla zawodu specjalista do spraw public relations.
Rys. 1. Profil kompetencji kluczowych dla zawodu specjalista do spraw public relations
Uwaga:
Wykaz kompetencji kluczowych opracowano na podstawie wykazu stosowanego w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych − projekt PIAAC (OECD).
Kompetencje zawodowe pracownika w zawodzie specjalista do spraw public relations nawiązują do opisów poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji.
Opis zawodu, zadań zawodowych i wymagań kompetencyjnych może stanowić materiał informacyjny dla przygotowania (lub aktualizacji) opisów kwalifikacji wprowadzanych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (ZSK). Więcej informacji:
- Zintegrowany System Kwalifikacji: https://www.kwalifikacje.gov.pl
- Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji: https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl
4. Odniesienie do sytuacji zawodu na rynku pracy i możliwości doskonalenia zawodowego
Zatrudnienie w zawodzie specjalista do spraw public relations oferują m.in.:
- agencje ds. public relations,
- urzędy i instytucje państwowe lub samorządowe,
- biura prasowe,
- redakcje medialne,
- agencje doradztwa personalnego,
- organizacje pozarządowe,
- agencje reklamowe.
Oferty pracy najczęściej skierowane są do osób, które ukończyły studia na kierunkach: dziennikarstwo, komunikacja społeczna, politologia, filologia polska szczególnie ze specjalizacją medialną, psychologia, a także marketing oraz do absolwentów nowo powstałych kierunków: pedagogika mediów, pedagogika ze specjalnością medialną, socjologia kultury ze specjalnością medialną. Specjalista do spraw public relations może również pracować jako freelancer lub założyć i prowadzić własną działalność gospodarczą.
WAŻNE:
Zachęcamy do sprawdzenia dostępnych ofert pracy w Centralnej Bazie Ofert Pracy:
Natomiast aktualizacje informacji o możliwościach zatrudnienia w zawodzie, przyszłe zapotrzebowanie na dany zawód na rynku pracy oraz dodatkowe informacje można uzyskać, korzystając z polecanych źródeł danych.
Polecane źródła danych [dostęp: 10.07.2018]:
Ranking (monitoring) zawodów deficytowych i nadwyżkowych:
Barometr zawodów: https://barometrzawodow.pl
Wojewódzkie obserwatoria rynku pracy:
Mazowieckie – http://obserwatorium.mazowsze.pl
Małopolskie – https://www.obserwatorium.malopolska.pl
Lubelskie – http://lorp.wup.lublin.pl
Regionalne Obserwatorium Rynku Pracy w Łodzi – http://obserwatorium.wup.lodz.pl
Pomorskie – http://www.porp.pl
Opolskie – http://www.obserwatorium.opole.pl
Wielkopolskie – http://www.obserwatorium.wup.poznan.pl
Zachodniopomorskie – https://www.wup.pl/pl/dla-instytucji/zachodniopomorskie-obserwatorium-rynku-pracya
Podlaskie – http://www.obserwatorium.up.podlasie.pl
Zielona Linia. Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia:
Portal Prognozowanie Zatrudnienia:
www.prognozowaniezatrudnienia.pl
Portal EU Skills Panorama:
http://skillspanorama.cedefop.europa.eu/en
Europejski portal mobilności zawodowej EURES:
Kształcenie
Obecnie (2018 r.) w ramach systemu kształcenia zawodowego w Polsce nie przygotowuje się specjalistów do spraw public relations w formach szkolnych.
Kształcenie dla młodzieży w zawodzie pokrewnym (szkolnym) technik organizacji reklamy oferują średnie szkoły zawodowe (5-letnie technika). Natomiast kwalifikacyjne kursy zawodowe (dla osób dorosłych) w tym zawodzie mogą prowadzić:
- publiczne szkoły prowadzące kształcenie zawodowe,
- niepubliczne szkoły posiadające uprawnienia szkół publicznych, prowadzące kształcenie zawodowe,
- publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego, ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego,
- instytucje rynku pracy prowadzące działalność edukacyjno-szkoleniową,
- podmioty prowadzące działalność oświatową na podstawie ustawy Prawo przedsiębiorców.
Po zdaniu przed Okręgową Komisją Egzaminacyjną egzaminów ze wszystkich kwalifikacji wchodzących w skład powyższego zawodu (uzyskaniu świadectw potwierdzających kwalifikacje w zawodzie) oraz po uzyskaniu odpowiedniego poziomu wykształcenia, wydawany jest dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe. Na prośbę egzaminowanego może być również wydany suplement Europass do dyplomu, potwierdzającego kwalifikacje.
Kompetencje przydatne dla zawodu specjalista do spraw public relations można uzyskać i potwierdzić także w ramach:
- studiów I i II stopnia na kierunkach związanych np. z dziennikarstwem, komunikacją społeczną ze specjalnością public relations,
- studiów podyplomowych np. na specjalizacji dziennikarstwo i public relations, public relations i marketing medialny, dziennikarstwo i komunikacja społeczna, dziennikarstwo i komunikacja medialna.
Szkolenie
Osoba, która zamierza wykonywać zawód specjalisty do spraw public relations, może nieustannie się doskonalić i podnosić swoje kompetencje poprzez udział w szkoleniach oferowanych przez wyspecjalizowane instytucje.
W zależności od potrzeb firmy i zakresu obowiązków specjalisty do spraw public relations pracodawcy:
- samodzielnie organizują wewnętrzne szkolenia odpowiadające na konkretne potrzeby firmy z zakresu public relations, treningu interpersonalnego, tworzenia strategii komunikacyjnych, badania skuteczności działań wizerunkowych,
- korzystają z usług szkoleniowych firm komercyjnych lub organizacji branżowych z zakresu mediów społecznościowych, marketingu, kreowania wizerunku, komunikacji społecznej.
W przypadku osób wykonujących wolny zawód (freelancer) szczególnie ważne jest uczestnictwo w procesie samokształcenia i aktywne samouczenie się poprzez korzystanie z dostępnych otwartych internetowych zasobów edukacyjnych, szkoleń e-learningowych, branżowych portali społecznościowych.
WAŻNE:
Więcej informacji o instytucjach oferujących kształcenie, szkolenie i/lub walidację kompetencji w ramach zawodu można uzyskać, korzystając z polecanych źródeł danych.
Polecane źródła danych [dostęp: 10.07.2018]:
Szkolnictwo wyższe:
www.wybierzstudia.nauka.gov.pl
Szkolnictwo zawodowe:
https://www.gov.pl/web/edukacja/ksztalcenie-zawodowe
http://doradztwo.ore.edu.pl/wybieram-zawod
Szkolenia zawodowe:
Rejestr Instytucji Szkoleniowych – http://www.stor.praca.gov.pl/portal/#/ris
Baza Usług Rozwojowych – https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl
Inne źródła danych:
Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji – https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl
Bilans Kapitału Ludzkiego – https://bkl.parp.gov.pl
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji – http://www.frse.org.pl, http://europass.org.pl
Learning Opportunities and Qualifications in Europe – https://ec.europa.eu/ploteus
Wynagrodzenie (2018 r.) specjalisty do spraw public relations jest zróżnicowane i wynosi z reguły od 3100 zł do 6000 zł brutto. Średnie wynagrodzenie kierownika do spraw public relations, który odpowiada m.in. za kształtowanie strategii PR, całościowe zarządzanie wizerunkiem firmy oraz kierowanie podległym zespołem, wynosi ok. 13 500 zł brutto.
Poziom wynagrodzeń specjalisty do spraw public relations uzależniony jest od:
- zakresu obowiązków pracownika,
- doświadczenia zawodowego,
- sytuacji na lokalnym rynku pracy,
- rodzaju pracodawcy (prywatny, publiczny),
- regionu Polski,
- wielkości aglomeracji,
- formy zatrudnienia (umowa o pracę, freelancer),
- koniunktury w branży medialnej.
Specjalista do spraw public relations, który prowadzi własną działalność gospodarczą, sam określa stawki za zleconą pracę.
WAŻNE:
Zarobki osób wykonujących dany zawód/grupę zawodów są orientacyjne i mogą szybko stracić aktualność. Dlatego na bieżąco należy sprawdzać, jakie zarobki oferuje rynek pracy, korzystając z polecanych źródeł danych.
Polecane źródła danych [dostęp: 10.07.2018]:
Wynagrodzenie w Polsce według danych GUS:
http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek-pracy/pracujacy-zatrudnieni-wynagrodzenia-koszty-pracy
Przykładowe portale informujące o zarobkach:
https://wynagrodzenia.pl/kategoria/zarobki-na-stanowiskach-i-szczeblach
https://sedlak.pl/raporty-placowe
W zawodzie specjalista do spraw public relations możliwe jest zatrudnienie osób niepełnosprawnych. Warunkiem niezbędnym jest identyfikacja indywidualnych barier i dostosowanie technicznych i organizacyjnych warunków środowiska oraz stanowiska pracy do potrzeb zatrudnienia osób:
- z niewielką dysfunkcją kończyn dolnych (05-R), która nie wyklucza stania i chodzenia, w tym samodzielnego przemieszczania się,
- z dysfunkcją narządu wzroku (04-O), jeśli posiadana wada jest odpowiednio skorygowana szkłami optycznymi lub kontaktowymi, zapewniającymi ostrość widzenia.
WAŻNE
Decyzja o zatrudnieniu osoby z jakimkolwiek rodzajem niepełnosprawności może być podjęta wyłącznie po indywidualnej konsultacji z lekarzem medycyny pracy.
5. Odniesienie do Europejskiej Klasyfikacji Umiejętności/Kompetencji, Kwalifikacji i Zawodów (ESCO)
Europejska klasyfikacja umiejętności/kompetencji, kwalifikacji i zawodów (European Skills/Competences, Qualifications and Occupations – ESCO) jest narzędziem łączącym rynek edukacji z rynkiem pracy. ESCO jest częścią strategii „Europa 2020”. W klasyfikacji określono i uszeregowano umiejętności, kompetencje, kwalifikacje i zawody istotne dla unijnego rynku pracy oraz kształcenia i szkolenia. Tworzenie europejskiego rynku pracy, a w przyszłości wspólnego obszaru kształcenia ustawicznego wymaga, aby zdobywane przez jednostki umiejętności oraz kwalifikacje były zrozumiałe oraz łatwo porównywalne między krajami, a także – by promowały mobilność wśród pracowników.
Obecnie (2018 r.) klasyfikacja ESCO jest dostępna w 27 językach (w 24 językach UE, islandzkim, norweskim i arabskim) za pośrednictwem platformy ESCO:
https://ec.europa.eu/esco/portal/home
Klasyfikacja ESCO została oparta na trzech filarach i pokazuje w sposób systematyczny relacje między nimi:
- Zawody: https://ec.europa.eu/esco/portal/occupation
- Umiejętności/Kompetencje: https://ec.europa.eu/esco/portal/skill
- Kwalifikacje: https://ec.europa.eu/esco/portal/qualification
6. Źródła dodatkowych informacji o zawodzie
Podstawowe regulacje prawne:
Stan prawny na dzień: 30.06.2018 r.
- Ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 986, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 683, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 798).
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1265 i 1149).
- Ustawa z dnia 7 października 1999 r. o języku polskim (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 931).
- Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1191, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 419, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1984 r. Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5 poz. 24, z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 1025, z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. poz. 860, z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. poz. 622, z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie charakterystyk drugiego stopnia Polskiej Ramy Kwalifikacji typowych dla kwalifikacji o charakterze zawodowym – poziomy 18 (Dz. U. poz. 537).
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 227).
- Międzynarodowy Kodeks Etyki Public Relations przyjęty 11 maja 1965 r. podczas zgromadzenia ogólnego Centre Europeen des Relations Publiques (CERP) w Atenach.
Literatura branżowa:
- Davis A.: Wszystko, co powinieneś wiedzieć o PR. Odpowiedzi na 500 najważniejszych pytań. Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2008.
- Murdoch A.: Prezentacje i wystąpienia w public relations. Wydawnictwo Poltex, Warszawa 2000.
- Sobczak J., Chałubińska-Jentkiewicz K.: Prawo prasowe między wymogami prawa, nakazami etyki a oczekiwaniami rynku. Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016.
- Sobczak J.: Prawo prasowe. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Muza, Warszawa 2000.
- Sobczak J.: Prawo prasowe: komentarz. Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, Poznań 2008.
- Szymańska A.: Public relations w systemie zintegrowanej komunikacji marketingowej. Oficyna Wydawnicza Unimex, Wrocław 2004.
Zasoby internetowe [dostęp: 10.07.2018]:
- Baza danych standardów kwalifikacji/kompetencji zawodowych i modułowych programów szkoleń: ftp://kwalifikacje.praca.gov.pl
- Habecka K.: Etyka biznesu, kodeks etyki a codzienna praktyka. https://publicrelations.pl/etyka-biznesu-kodeks-etyki-a-codzienna-praktyka
- Międzynarodowy Kodeks Etyki Public Relations: http://www.piar.pl
- Polskie Stowarzyszenie Public Relations: http://www.polskipr.pl
- Portal Asystent BHP: https://asystentbhp.pl
- Standardy orzecznictwa lekarskiego ZUS: http://www.zus.pl/lekarze/publikacje/standardy-orzecznictwa-lekarskiego-zus
- Wyszukiwarka opisów zawodów: http://psz.praca.gov.pl/rynek-pracy/bazy-danych/klasyfikacja-zawodow-i-specjalnosci/wyszukiwarka-opisow-zawodow
- Związek Firm Public Relations: http://www.zfpr.pl
7. Słownik
Nazwa pojęcia | Definicja pojęcia |
---|---|
Awans zawodowy | Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje awansu – pionowy oraz poziomy. Awans pionowy oznacza zmianę stanowiska na wyższe w hierarchii przedsiębiorstwa/organizacji oraz przyznanie wyższego wynagrodzenia i poszerzenie uprawnień, np. awans polegający na osiągnięciu wyższego stopnia wymagań formalnych w policji, w wojsku, mianowanie na wyższy stopień – awans nauczycielski. Awans poziomy oznacza zmianę stanowiska niepociągającą za sobą zmiany pozycji pracownika w hierarchii firmy, np. objęcie dodatkowego stanowiska przez pracownika, powierzenie nowych zadań, rozszerzenie uprawnień i zakresu podejmowanych decyzji. |
Czynności zawodowe | Są to działania podejmowane w ramach zadania zawodowego i dające efekt w postaci realizacji celu przewidzianego w zadaniu zawodowym. |
Edukacja formalna | Kształcenie realizowane przez publiczne i niepubliczne szkoły oraz inne podmioty systemu oświaty, uczelnie oraz inne podmioty systemu szkolnictwa wyższego, w ramach programów, które prowadzą do uzyskania kwalifikacji pełnych oraz kwalifikacji nadawanych po ukończeniu studiów podyplomowych (zgodnie z ustawą Prawo o szkolnictwie wyższym) albo kwalifikacje w zawodzie (zgodnie z przepisami oświatowymi). |
Edukacja pozaformalna | Kształcenie i szkolenie realizowane w ramach programów, które nie prowadzą do uzyskania kwalifikacji pełnych lub kwalifikacji właściwych dla edukacji formalnej. |
Efekty uczenia się | Wiedza, umiejętności oraz kompetencje społeczne nabyte w procesie uczenia się (w ramach edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne). |
Europejskie Ramy Kwalifikacji (ERK) | Przyjęta w Unii Europejskiej struktura i opis poziomów kwalifikacji umożliwiające porównanie kwalifikacji uzyskiwanych w różnych państwach. W ERK wyróżniono 8 poziomów kwalifikacji opisywanych za pomocą efektów uczenia się (wiedza, umiejętności i kompetencje). ERK stanowi układ odniesienia do krajowych ram kwalifikacji w tym do PRK. |
Kody niepełnosprawności | Są symbolami rodzaju schorzenia, które ma decydujący wpływ na to, do jakich prac osoba niepełnosprawna może być kierowana, a do jakich nie powinna ze względu na jej zdrowie i skuteczność pracy na danym stanowisku. Podstawowe kody niepełnosprawności: 01-U upośledzenie umysłowe, 02-P choroby psychiczne, 03-L zaburzenia głosu, mowy i choroby słuchu, 04-O choroby narządu wzroku, 05-R upośledzenie narządu ruchu, 06-E epilepsja, 07-S choroby układu oddechowego i krążenia, 08-T choroby układu pokarmowego, 09-M choroby układu moczowo-płciowego, 10-N choroby neurologiczne, 11-I inne, w tym schorzenia: endokrynologiczne, metaboliczne, zaburzenia enzymatyczne, choroby zakaźne i odzwierzęce, zeszpecenia, choroby układu krwiotwórczego, 12-C całościowe zaburzenia rozwojowe. |
Kompetencje społeczne | Jest to rozwinięta w toku uczenia się zdolność kształtowania własnego rozwoju oraz autonomicznego i odpowiedzialnego uczestniczenia w życiu zawodowym i społecznym, z uwzględnieniem etycznego kontekstu własnego postępowania. |
Kompetencje kluczowe | Są to kompetencje (połączenie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych) potrzebne w życiu zawodowym i pozazawodowym oraz do bycia aktywnym obywatelem, integracji społecznej i zatrudnienia. Na potrzeby opracowania informacji o zawodach wyróżniono 9 kompetencji, które zostały wybrane i pogrupowane ze zbioru 15 kompetencji kluczowych wyodrębnionych w Międzynarodowym Badaniu Kompetencji Osób Dorosłych - Projekt PIAAC, prowadzonym cyklicznie przez OECD. |
Kompetencja zawodowa | Jest to układ wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych niezbędnych do wykonywania, w ramach wydzielonego zakresu pracy w zawodzie zestawu zadań zawodowych. Posiadanie jednej lub kilku kompetencji zawodowych powinno umożliwić zatrudnienie, na co najmniej jednym stanowisku pracy w zawodzie. |
Kwalifikacja | Oznacza zestaw efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych nabytych w edukacji formalnej, edukacji pozaformalnej lub poprzez uczenie się nieformalne, zgodnych z ustalonymi dla danej kwalifikacji wymaganiami, których osiągnięcie zostało sprawdzone w procesie walidacji oraz formalnie potwierdzone przez uprawniony podmiot certyfikujący. W Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji wyodrębniono 4 rodzaje kwalifikacji: pełne, cząstkowe, rynkowe i uregulowane. |
Polska Rama Kwalifikacji (PRK) | Opis ośmiu wyodrębnionych w Polsce poziomów kwalifikacji odpowiadających odpowiednim poziomom Europejskich Ram Kwalifikacji, sformułowany za pomocą ogólnych charakterystyk efektów uczenia się dla kwalifikacji na poszczególnych poziomach, ujętych w kategoriach wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych. |
Potwierdzanie kompetencji | Jest to proces polegający na sprawdzeniu, czy kompetencje wymagane dla danej kwalifikacji zostały osiągnięte. Terminy o podobnym znaczeniu: „walidacja”, „egzaminowanie”. Proces ten prowadzi do certyfikacji - wydania przez upoważnioną instytucję „dyplomu”, „świadectwa”, „certyfikatu”. |
Sektorowa Rama Kwalifikacji (SRK) | Opis poziomów kwalifikacji funkcjonujących w danym sektorze lub branży; poziomy Sektorowych Ram Kwalifikacji odpowiadają odpowiednim poziomom Polskiej Ramy Kwalifikacji. |
Sprawności sensomotoryczne | Są to sprawności związane z funkcjonowaniem narządów zmysłów (wzroku, słuchu, smaku, powonienia, dotyku) oraz narządu ruchu (sprawność rąk, precyzja ruchów rąk, sprawność nóg, koordynacja wzrokowo-ruchowa itp.). |
Stanowisko pracy | Jest to miejsce pracy w strukturze organizacyjnej, np. przedsiębiorstwa, instytucji, organizacji, w ramach którego pracownik wykonuje zadania zawodowe stale lub okresowo. Do prawidłowego wykonywania zadań na danym stanowisku pracy konieczne jest posiadanie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych właściwych dla kompetencji zawodowych wyodrębnionych w zawodzie. |
Tytuł zawodowy | Jest przyznawany osobie, która udowodniła, że posiada określony zasób wiedzy i umiejętności potrzebny do wykonywania danego zawodu. W niektórych grupach zawodowych (technicy, lekarze, rzemieślnicy) istnieją ustawowo zadekretowane nazwy i hierarchie tych tytułów, podczas gdy w innych nie ma takich systemów. Przykładowo tytuły zawodowe uzyskiwane w szkołach i placówkach oświaty to: robotnik wykwalifikowany i technik, w rzemiośle: uczeń, czeladnik, mistrz, w kulturze fizycznej: trener, instruktor, menedżer sportu. |
Umiejętności | Jest to przyswojona w procesie uczenia się zdolność do wykonywania zadań i rozwiązywania problemów właściwych dla dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej. |
Uprawnienia zawodowe | Oznaczają posiadanie prawa do wykonywania czynności zawodowych (zawodu), do których dostęp jest ograniczony poprzez przepisy prawne przewidujące konieczność posiadania odpowiedniego wykształcenia, spełnienia wymagań kwalifikacyjnych lub innych dodatkowych wymagań. |
Uczenie się nieformalne | Uzyskiwanie efektów uczenia się poprzez różnego rodzaju aktywność poza edukacją formalną i edukacją pozaformalną, w tym poprzez samouczenie się i doświadczenie uzyskane w pracy. |
Walidacja | Oznacza sprawdzenie, czy osoba ubiegająca się o nadanie określonej kwalifikacji, niezależnie od sposobu uczenia się (edukacja formalna, pozaformalna i uczenie się nieformalne) tej osoby, osiągnęła wyodrębnioną część lub całość efektów uczenia się wymaganych dla tej kwalifikacji. |
Wiedza | Jest to zbiór opisów obiektów i faktów, zasad, teorii oraz praktyk przyswojonych w procesie uczenia się, odnoszących się do dziedziny uczenia się lub działalności zawodowej. |
Wykształcenie | Oznacza rezultat procesu kształcenia w zakresie ogólnym i specjalistycznym, charakteryzowany na podstawie:
|
Zadanie zawodowe | Jest to logiczny wycinek lub etap pracy w ramach zawodu o wyraźnie określonym początku i końcu wykonywany na stanowisku pracy. Na zadanie zawodowe składa się układ czynności zawodowych powiązanych jednym celem, kończący się określonym wytworem, usługą lub istotną decyzją. W wyniku podziału pracy każdy zawód różni się wykonywanymi zadaniami, na które składają się czynności zawodowe. |
Zawód | Jest to zbiór zadań zawodowych wyodrębnionych w wyniku społecznego podziału pracy, wykonywanych przez poszczególne osoby i wymagających odpowiednich kwalifikacji i kompetencji (wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych), zdobytych w wyniku kształcenia lub praktyki. Wykonywanie zawodu stanowi źródło utrzymania. |
Zintegrowany System Kwalifikacji (ZSK) | Wyodrębniona część Krajowego Systemu Kwalifikacji, w której obowiązują określone w ustawie standardy opisywania kwalifikacji oraz przypisywania poziomu Polskiej Ramy Kwalifikacji do kwalifikacji, zasady włączania kwalifikacji do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i ich ewidencjonowania w Zintegrowanym Rejestrze Kwalifikacji (ZRK), a także zasady i standardy certyfikowania kwalifikacji oraz zapewniania jakości nadawania kwalifikacji. Informacje o ZSK są dostępne pod adresem: https://www.kwalifikacje.gov.pl/ |
Zintegrowany Rejestr Kwalifikacji (ZRK) | Rejestr publiczny prowadzony w systemie teleinformatycznym, ewidencjonujący kwalifikacje włączone do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji. Informacje o ZRK są dostępne pod adresem: https://rejestr.kwalifikacje.gov.pl/ |
Lp. |
Nazwa pojęcia |
Definicja |
Źródło |
---|---|---|---|
1. | Agencja kreatywna |
Firma wyspecjalizowana w kreowaniu i realizacji kompleksowych kampanii reklamowych. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
2. | Copywriter |
Osoba przygotowująca teksty reklam i ogłoszeń. |
Słownik języka polskiego PWN: https://sjp.pwn.pl/szukaj/Copywriter.html [dostęp: 10.07.2018] |
3. | Dom mediowy |
Organizacja marketingowa, której zadaniem jest planowanie oraz zakup kampanii reklamowych w mediach masowych. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
4. | Eventy |
Rodzaj wydarzenia (najczęściej publiczne), np. koncerty, konferencje, imprezy sportowe itp. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
5. | Freelancer |
Dziennikarz, fotoreporter itp. niezatrudniony na stałe w żadnej agencji ani redakcji. |
Słownik języka polskiego PWN: https://sjp.pwn.pl/szukaj/Freelancer.html [dostęp: 10.07.2018] |
6. | Konferencje prasowe |
Spotkanie, na którym znana osoba odpowiada na pytania dziennikarzy. |
Słownik języka polskiego PWN: https://sjp.pwn.pl/szukaj/Konferencje%20prasowe.html [dostęp: 10.07.2018] |
7. | Media relations |
Jeden z elementów PR mający na celu utrzymywanie poprawnych stosunków z mediami, dzięki którym możliwe jest utrzymywanie dobrej komunikacji danej organizacji z otaczającym ją środowiskiem społecznym. Do tego celu wykorzystywane są narzędzia: informacja prasowa, wywiad okolicznościowy, relacja telewizyjna, program radiowy i inne. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
8. | Profil w mediach społecznościowych |
Wirtualne przedstawianie osoby lub firmy z możliwością kreowania wizerunku. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
9. | Public relations |
Relacje publiczne; kontakty z otoczeniem, kształtowanie stosunków publicznie działającego podmiotu z jego otoczeniem. Celem działań public relations jest dbałość o dobry wizerunek, akceptację i życzliwość wobec działań danej osoby lub organizacji. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |
10. | Wizerunek |
Wyobrażenie o organizacji/osobie publicznej istniejące w bezpośrednim otoczeniu, głównie u klientów, obejmujące zbiór pozytywnych skojarzeń wywoływanych przy usłyszeniu firmy lub ujrzeniu jej znaku graficznego. Wyobrażenie to nie musi pokrywać się z rzeczywistością, może być również jedynie subiektywnym obrazem przedsiębiorstwa lub jego oferty. |
Definicja opracowana przez zespół ekspercki |